SIST EN ISO 13485:2016
(Main)Medical devices - Quality management systems - Requirements for regulatory purposes (ISO 13485:2016)
Medical devices - Quality management systems - Requirements for regulatory purposes (ISO 13485:2016)
ISO 13485:2016 specifies requirements for a quality management system where an organization needs to demonstrate its ability to provide medical devices and related services that consistently meet customer and applicable regulatory requirements. Such organizations can be involved in one or more stages of the life-cycle, including design and development, production, storage and distribution, installation, or servicing of a medical device and design and development or provision of associated activities (e.g. technical support). ISO 13485:2016 can also be used by suppliers or external parties that provide product, including quality management system-related services to such organizations.
Requirements of ISO 13485:2016 are applicable to organizations regardless of their size and regardless of their type except where explicitly stated. Wherever requirements are specified as applying to medical devices, the requirements apply equally to associated services as supplied by the organization.
The processes required by ISO 13485:2016 that are applicable to the organization, but are not performed by the organization, are the responsibility of the organization and are accounted for in the organization's quality management system by monitoring, maintaining, and controlling the processes.
If applicable regulatory requirements permit exclusions of design and development controls, this can be used as a justification for their exclusion from the quality management system. These regulatory requirements can provide alternative approaches that are to be addressed in the quality management system. It is the responsibility of the organization to ensure that claims of conformity to ISO 13485:2016 reflect any exclusion of design and development controls.
If any requirement in Clauses 6, 7 or 8 of ISO 13485:2016 is not applicable due to the activities undertaken by the organization or the nature of the medical device for which the quality management system is applied, the organization does not need to include such a requirement in its quality management system. For any clause that is determined to be not applicable, the organization records the justification as described in 4.2.2.
Medizinprodukte - Qualitätsmanagementsysteme - Anforderungen für regulatorische Zwecke (ISO 13485:2016)
Diese Internationale Norm legt Anforderungen an ein Qualitätsmanagementsystem fest, das durch eine Organisation angewendet werden kann, die an einer oder mehreren Stufen des Lebenszyklus eines Medizinprodukts beteiligt ist, einschließlich Entwicklung, Produktion, Lagerung und Vertrieb, Installation, Instandhaltung und endgültige Außerbetriebnahme und Entsorgung von Medizinprodukten sowie Entwicklung oder Bereitstellung von damit zusammenhängenden Tätigkeiten (z. B. technischer Support). Die Anforderungen nach dieser Internationalen Norm können auch von Lieferanten oder anderen externen Parteien angewendet werden, die Produkte (z. B. Rohstoffe, Bauteile, Baugruppen, Medizinprodukte, Sterilisationsdienstleistungen, Kalibrierdienstleistungen, Vertriebsdienstleistungen, Instandhaltungsdienstleistungen) für derartige Organisationen bereitstellen. Der Lieferant oder die externe Partei kann die Anforderungen dieser Internationalen Norm entweder freiwillig erfüllen oder kann vertraglich dazu aufgefordert werden.
In verschiedenen Zuständigkeitsbereichen gelten regulatorische Anforderungen an die Anwendung von Qualitätsmanagementsystemen durch Organisationen mit unterschiedlichen Rollen in der Lieferkette für Medizinprodukte. Aus diesem Grund erwartet diese Internationale Norm von der Organisation, dass
— sie ihre Rolle(n) unter anwendbaren regulatorischen Anforderungen identifiziert;
— sie die regulatorischen Anforderungen identifiziert, die für ihre Tätigkeiten unter diesen Rollen gelten;
— sie diese anwendbaren regulatorischen Anforderungen in ihr Qualitätsmanagementsystem einbindet.
Dispositifs médicaux - Systèmes de management de la qualité - Exigences à des fins réglementaires (ISO 13485:2016)
L'ISO 13485:2016 énonce les exigences relatives au système de management de la qualité lorsqu'un organisme doit démontrer son aptitude à fournir régulièrement des dispositifs médicaux et des services associés conformes aux exigences des clients et aux exigences réglementaires applicables. Ces organismes peuvent être impliqués dans une ou plusieurs étapes du cycle de vie incluant la conception et le développement, la production, le stockage et la distribution, l'installation ou les prestations associées d'un dispositif médical, ainsi que la conception, le développement ou la prestation d'activités associées (par exemple support technique). L'ISO 13485:2016 peut également être utilisée par les fournisseurs ou les parties externes qui fournissent des produits, notamment des services associés au système de management de la qualité à de tels organismes.
Les exigences de L'ISO 13485:2016 s'appliquent aux organismes, indépendamment de leur taille ou de leur nature, à l'exception des cas où cela est clairement indiqué. Lorsque les exigences s'appliquent effectivement aux dispositifs médicaux, elles s'appliquent également aux services associés fournis par l'organisme.
Les processus requis par l'ISO 13485:2016, qui sont applicables à l'organisme, mais non mis en ?uvre par celui-ci, relèvent de la responsabilité de ce dernier qui en tient compte dans son système de management de la qualité en surveillant, en tenant à jour et en maîtrisant les processus.
Le fait que des exigences réglementaires applicables autorisent l'exclusion des systèmes de contrôle de conception et de développement peut servir à justifier leur exclusion du système de management de la qualité. Ces exigences réglementaires peuvent prévoir d'autres approches qu'il faut appliquer dans le système de management de la qualité. Il incombe à l'organisme de s'assurer que ses demandes de conformité à l'ISO 13485:2016 correspondent à toute exclusion des systèmes de contrôle de conception et de développement.
Lorsqu'une exigence définie à l'Article 6, 7 ou 8 de l'ISO 13485:2016 ne peut être appliquée en raison des activités entreprises par l'organisme ou de la nature du dispositif médical auquel s'applique le système de management de la qualité, l'organisme n'est pas tenu d'inclure cette exigence dans son système de management de la qualité. Pour les paragraphes apparaissant comme non applicables, l'organisme enregistre la justification comme cela est décrit en 4.2.2.
Medicinski pripomočki - Sistemi vodenja kakovosti - Zahteve za zakonodajne namene (ISO 13485:2016)
Standard EN ISO 13485 določa zahteve za sisteme vodenja kakovosti v primerih, ko mora organizacija izkazati svojo zmožnost dobave medicinskih pripomočkov in povezanih storitev, ki dosledno izpolnjujejo zahteve strank ter zadevne zakonodajne zahteve. Takšne organizacije so lahko vključene v eno ali več faz življenjskega cikla, vključno z načrtovanjem in razvojem, proizvodnjo, skladiščenjem in dobavo, namestitvijo ali servisiranjem medicinskega pripomočka ter z načrtovanjem in razvojem ali zagotavljanjem s tem povezanih dejavnosti (npr. tehnična podpora). Ta mednarodni standard lahko uporabljajo tudi dobavitelji ali zunanje stranke, ki dobavljajo izdelek, vključno s storitvami sistema vodenja kakovosti, povezanimi s takšnimi organizacijami. Zahteve tega mednarodnega standarda veljajo za organizacije ne glede na njihovo velikost ali vrsto, razen kadar je to izrecno navedeno. Kadar je navedeno, da se zahteve nanašajo na medicinske pripomočke, te enakovredno veljajo tudi za z njimi povezane storitve, ki jih zagotavlja organizacija. Postopki, ki jih ta mednarodni standard zahteva in ki se uporabljajo za organizacijo, vendar jih organizacija ne izvaja, so odgovornost organizacije in so opisani v sistemu vodenja kakovosti organizacije v okviru spremljanja, vzdrževanja in nadzora procesov. Če zadevne zakonodajne zahteve omogočajo izključitve kontrol zasnove in razvoja, se lahko to uporabi kot utemeljitev za njihovo izključitev iz sistema vodenja kakovosti. Te zakonodajne zahteve lahko zagotovijo nadomestne ureditve, ki se morajo obravnavati v sistemu vodenja kakovosti. Organizacija mora zagotoviti, da sklicevanje na skladnost s tem mednarodnim standardom odraža morebitno izključitev kontrol zasnove in razvoja. Če se katera koli zahteva v točkah 6, 7 ali 8 tega mednarodnega standarda ne uporablja zaradi dejavnosti, ki jih izvaja organizacija, ali narave medicinskega pripomočka, za katerega se uporablja sistem vodenja kakovosti, organizaciji takšne zahteve ni treba vključiti v svoj sistem vodenja kakovosti. Za vse točke, za katere se ugotovi, da se ne uporabljajo, organizacija zabeleži utemeljitev, kot je opisano v razdelku 4.2.2.
General Information
Relations
Standards Content (Sample)
SLOVENSKI STANDARD
01-maj-2016
1DGRPHãþD
SIST EN ISO 13485:2012
SIST EN ISO 13485:2012/AC:2012
SIST-TP CEN ISO/TR 14969:2010
0HGLFLQVNLSULSRPRþNL6LVWHPLYRGHQMDNDNRYRVWL=DKWHYH]D]DNRQRGDMQH
QDPHQH,62
Medical devices - Quality management systems - Requirements for regulatory purposes
(ISO 13485:2016)
Medizinprodukte - Qualitätsmanagementsysteme - Anforderungen für regulatorische
Zwecke (ISO 13485:2016)
Dispositifs médicaux - Systèmes de management de la qualité - Exigences à des fins
réglementaires (ISO 13485:2016)
Ta slovenski standard je istoveten z: EN ISO 13485:2016
ICS:
03.100.70 Sistemi vodenja Management systems
11.020.01 Vodenje kakovosti in Quality and environmental
ravnanje z okoljem v management in health care
zdravstvu
2003-01.Slovenski inštitut za standardizacijo. Razmnoževanje celote ali delov tega standarda ni dovoljeno.
EUROPEAN STANDARD
EN ISO 13485
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM
March 2016
ICS 03.120.10; 11.040.01
Supersedes EN ISO 13485:2012
English version
Medical devices - Quality management systems -
Requirements for regulatory purposes (ISO 13485:2016)
Dispositifs médicaux - Systèmes de management de la Medizinprodukte - Qualitätsmanagementsysteme -
qualité - Exigences à des fins réglementaires (ISO Anforderungen für regulatorische Zwecke (ISO
13485:2016) 13485:2016)
This European Standard was approved by CEN on 30 January 2016.
CEN and CENELEC members are bound to comply with the CEN/CENELEC Internal Regulations which stipulate the conditions for
giving this European Standard the status of a national standard without any alteration. Up-to-date lists and bibliographical
references concerning such national standards may be obtained on application to the CEN-CENELEC Management Centre or to
any CEN and CENELEC member.
This European Standard exists in three official versions (English, French, German). A version in any other language made by
translation under the responsibility of a CEN and CENELEC member into its own language and notified to the CEN-CENELEC
Management Centre has the same status as the official versions.
CEN and CENELEC members are the national standards bodies and national electrotechnical committees of Austria, Belgium,
Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Former Yugoslav Republic of Macedonia, France, Germany,
Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania,
Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey and United Kingdom.
CEN-CENELEC Management Centre:
Avenue Marnix 17, B-1000 Brussels
© 2016 CEN/CENELEC All rights of exploitation in any form and by any means Ref. No. EN ISO 13485:2016 E
reserved worldwide for CEN national Members and for
CENELEC Members.
Contents Page
European foreword . 3
Annex ZA (informative) Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 90/385/EEC (as amended) . 5
Annex ZB (informative) Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 93/42/EEC (as amended) . 10
Annex ZC (informative) Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 98/79/EC . 17
European foreword
This document (EN ISO 13485:2016) has been prepared by Technical Committee ISO/TC 210 “Quality
management and corresponding general aspects for medical devices” in collaboration with Technical
Committee CEN/CLC/TC 3 “Quality management and corresponding general aspects for medical
devices” the secretariat of which is held by NEN.
This European Standard shall be given the status of a national standard, either by publication of an
identical text or by endorsement, at the latest by September 2016, and conflicting national standards
shall be withdrawn at the latest by March 2019.
Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of
patent rights. CEN [and/or CENELEC] shall not be held responsible for identifying any or all such patent
rights.
This document supersedes EN ISO 13485:2012.
This document has been prepared under a mandate given to CEN by the European Commission and the
European Free Trade Association, and supports essential requirements of EU Directives.
For relationship with EU Directives, see informative Annex ZA, ZB and ZC, which are integral parts of
this document.
According to the CEN-CENELEC Internal Regulations, the national standards organizations of the
following countries are bound to implement this European Standard: Austria, Belgium, Bulgaria,
Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Former Yugoslav Republic of Macedonia,
France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta,
Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland,
Turkey and the United Kingdom.
The following referenced documents are indispensable for the application of this document. For
undated references, the latest edition of the referenced document (including any amendments) applies.
For dated references, only the edition cited applies. However, for any use of this standard within the
meaning of Annex ZA, ZB and ZC, the user should always check that any referenced document has not
been superseded and that its relevant contents can still be considered the generally acknowledged
state-of-art.
When an IEC or ISO standard is referred to in the ISO standard text, this shall be understood as a
normative reference to the corresponding EN standard, if available, and otherwise to the dated version
of the ISO or IEC standard, as listed below.
NOTE The way in which these referenced documents are cited in normative requirements determines the extent
(in whole or in part) to which they apply.
Table 1 — Correlation between normative references and dated EN and ISO standards
Normative references Equivalent dated standard
as listed in Clause 2 of the ISO
EN ISO
standard
ISO 9000:2015 EN ISO 9000:2015 ISO 9000:2015
Endorsement notice
The text of ISO 13485:2016 has been approved by CEN as EN ISO 13485:2016 without any modification.
Annex ZA
(informative)
Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 90/385/EEC (as amended)
ZA.0 General
This European standard has been prepared under a Commission’s standardisation request M/023 to
provide one voluntary means of conforming to requirements of Council Directive of 20 June 1990 on the
approximation of the laws of the Member States relating to active implantable medical devices [OJ L
189].
Once this European Standard is cited in the Official Journal of the European Union under Directive
90/385/EEC (as amended) and has been implemented as a national standard in at least one Member
State, compliance with the normative clauses of this European Standard given in Table ZA.1 or
Table ZA.2 confer, within the limits of the scope of this European Standard, a presumption of conformity
with the requirements on a manufacturer’s quality system as given in Annexes 2 and 5 of that Directive
and associated EFTA regulations. This Annex ZA explains to which requirements, under which
conditions and to what extent presumption of conformity can be claimed.
this standard describes a quality system that is connected in part or in whole to the conformity
assessment requirements of 90/385/EEC (as amended), it is not meaningful to link individual clauses of
the standard to specific Essential Requirements. Compliance with all the normative clauses in EN
ISO 13485 will ensure that a process is in place to address quality system aspects related to medical
devices, which are included in the conformity assessment annexes of the Directive. However, because
this is an adoption of an international standard, intended to be applicable in jurisdictions all over the
world, it is not the primary goal of the standard to cover exactly the European quality system
requirements. Therefore, for all of the quality system requirements, conformity is not entirely achieved
by complying only with the requirements specified in this standard. Manufacturers and conformity
assessment bodies will need to feed the quality system requirements in the applicable Annex of the
Directive into the processes provided by the standard. Explanation on the correspondence of the
standard and the requirements of the Directive is included in Tables ZA.1 and ZA.2.
The Conformity Assessment Annexes 2 and 5 of the Directive include description of the regulatory
process and activities undertaken by the Notified Body, which both are outside of the scope of this
European Standard and therefore not covered by this European Standard. Furthermore, the
requirements of the Directive refer to an application to a Notified Body, not to the requirement for a
quality system as such. Accordingly, coverage of legal requirements can only be presumed to the extent
listed in Tables ZA.1 and ZA.2 in an application to a Notified Body:
— contains the necessary quality system documentation;
— has been reviewed and approved by a Notified Body,
and the undertakings listed in the application are correctly executed by the manufacturer.
NOTE 1 Where a reference from a clause of this European Standard to the risk management process is made,
the risk management process needs to be in compliance with Directive 98/79/EC, as amended by 2007/47/EC.
This means that risks have to be reduced ‘as far as possible’, ‘to a minimum’, ‘to the lowest possible level’,
‘minimized’ or ‘removed’, according to the wording of the corresponding essential requirement.
NOTE 2 The manufacturer’s policy for determining acceptable risk must be in compliance with essential
requirements 1, 4, 5, 8, 9 and 10 of the Directive. See EN ISO 14971, Annex ZB for the interpretation of this
expression in the light of the EU Directive.
NOTE 3 This Annex ZA is based on normative references according to the table of references in the European
foreword, replacing the references in the core text.
NOTE 4 When a requirement does not appear in Table ZA.1 or ZA.2, it means that it is not addressed by this
European Standard.
NOTE 5 This annex uses the term “quality system” as used in the Directive whereas this European Standard
uses the term “quality management system” in accordance with ISO terminology.
ZA.1 Relationship with Annex 2 of Directive 90/385/EEC (as amended)
Compliance with this European Standard does not provide presumption of conformity with all the
aspects of Annex 2, as outlined in Table ZA.1. Therefore, a manufacturer or a Notified Body has to take
additional provisions to ensure conformity, and claim or certify conformance, with Annex 2 of this
Directive. The legal requirements must be examined, applied and verified one by one and the solutions
adopted must become part of the quality system in the meaning of the Directive.
Table ZA.1 — Correspondence between this European Standard and Annex 2 of Directive
90/385/EEC (as amended)
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
90/385/EEC, Annex 2 European
Standard
3.1, 1st sentence Not covered.
3.1, 2nd sentence, 1st indent Not covered.
3.1, 2nd sentence, 2nd indent 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3, Covered. The documentation required in this European
4.1.4, 4.1.6, 4.2.1, Standard covers the quality system documentation meant
4.2.2, 4.2.3, 4.2.4, in 3.2 of Annex 2 when the explicit legal requirements are
4.2.5 incorporated into the quality system documentation. See
also coverage of 3.2 below.
3.1, 2nd sentence, 3rd indent 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered in part. This European Standard requires top
management commitment to implementation of the quality
system and that documented procedures are implemented
but does not require a signed undertaking.
3.1, 2nd sentence, 4th indent 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered in part. This European Standard requires
maintenance of the approved quality system but does not
require a signed undertaking.
3.1, 2nd sentence, 5th indent Not covered. This European Standard includes
requirements on post-market surveillance, and reporting
adverse events and field safety corrective actions to
authorities but does not cover all the details required by
the Directive including timescales for reporting.
3.2, 1st paragraph Not covered. The application of this European Standard
does not by itself ensure the fulfilment of all regulatory
requirements of the Directive. The legal requirements
must be examined, applied and verified one by one and the
solutions adopted become part of the quality system in the
meaning of the Directive.
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
90/385/EEC, Annex 2 European
Standard
3.2, 2nd paragraph, 1st 4.1, 4.2 Covered.
sentence
3.2, 2nd paragraph, 2nd 4.1, 4.2 Covered.
sentence
3.2, 2nd paragraph, 3rd 4.1, 4.2, 7 Covered provided quality management system
sentence documentation makes possible a uniform interpretation of
the quality policies and procedures, such as quality
programs, quality plans, quality manuals and quality
records, and that the applicable documentation listed in
3.2 of Annex 2 is incorporated into the quality system
documentation.
3.2, 3rd paragraph (a) 4.2.1, 4.2.3, 5.1, 5.3, Covered.
5.4.1
3.2, 3rd paragraph (b) 4.2.2, 5.1.1 Covered.
3.2, 3rd paragraph (b), 1st 4.2.2, 5.1, 5.5.1, Covered.
indent 5.5.2
3.2, 3rd paragraph (b), 2nd 4.1, 5.6, 7.1, 8.2.4, Covered provided that the methods and acceptance criteria
indent 8.3, 8.4, 8.5.2, 8.5.3 chosen by the manufacturer ensure that the requirements
of the Directive are fulfilled.
3.2 3rd paragraph (b) 3rd 1, 4.1, 4.2, 7.4, 8.5.1 Covered.
indent
3.2 3rd paragraph (c) 1st 4.2, 7.3.2, 7.3.3, Covered provided that the applicable quality management
indent 7.3.7, 7.3.9, 7.3.10 system documentation includes design specifications
identifying standards which will be applied and a
description of the solutions adopted to fulfil the essential
requirements which apply when harmonized standards
are not applied in full.
3.2, 3rd paragraph (c), 2nd 7.3.1, 7.3.6, 7.3.7, Covered.
indent 7.3.9
3.2, 3rd paragraph (c), 3rd Not covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (c), 4th 7.3.6, 7.3.7 Covered provided that the quality management system
indent records include the pre-clinical evaluation.
3.2, 3rd paragraph (c), 5th Not covered. Clause 7.3.7 does not include the details of
indent Annex 7.
3.2, 3rd paragraph (d), 1st 4.2, 6.4, 7.1, 7.4 7.5 Covered provided that the quality management system
indent documentation includes relevant documents and records
in regards to sterilization and purchasing.
3.2, 3rd paragraph (d), 2nd 4.2, 7.5.8, 7.5.9 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (e) 4.2, 7.1, 7.4.3, 7.5.1, Covered provided that the documented frequency at which
7.5.9.1, 7.6, 8.2.6 tests are carried out is detailed in the quality management
system documentation.
6.1 Not covered. The specific time periods in Directive are not
specified in 4.2.4 or 4.2.5.
ZA.2 Relationship with Annex 5 of Directive 90/385/EEC (as amended)
Compliance with this European Standard does not provide presumption of conformity with all the
aspects of Annex 5, as outlined in Table ZA.2. Therefore, a manufacturer or a Notified Body has to take
additional provisions to ensure conformity, and claim or certify conformance, with Annex 5 of this
Directive. The legal requirements must be examined, applied and verified one by one and the solutions
adopted must become part of the quality system in the meaning of the directive.
Table ZA.2 — Correspondence between this European Standard and Annex 5 of Directive
90/385/EEC (as amended)
Paragraph of Directive Clause(s) of this
Comments/Qualifying remarks
90/385/EEC, Annex 5 European
Standard
3.1, 1st paragraph Not covered.
3.1, 2nd paragraph, 1st indent Not covered.
3.1, 2nd paragraph, 2nd indent 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3, Covered. The documentation required in this European
4.1.4, 4.1.6, 4.2.1, Standard covers the quality system documentation meant
4.2.2, 4.2.3, 4.2.4, in 3.2 of Annex 5 when the explicit legal requirements are
4.2.5 incorporated into the quality system documentation. See
also coverage of 3.2 below.
3.1, 2nd paragraph, 3rd indent 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
3.1, 2nd paragraph, 4th indent 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
3.1, 2nd paragraph, 5th indent 4.1, 4.2 Covered in part provided that quality management system
includes the technical documentation relating to the
applicable approved type(s) of medical device(s).
Reference to the EC type-examination certificate is not
covered.
3.1, 2nd paragraph, 6th indent Not covered. This European Standard includes
requirements on post market surveillance, and reporting
adverse events and field safety corrective actions to
authorities but does not cover all the details required by
the Directive including timescales for reporting
3.2, 1st paragraph Not covered. Reference to the EC type-examination
certificate is not covered.
3.2, 2nd paragraph 4.1, 4.2 Covered.
3.2, 3rd paragraph (a) 4.2.1, 4.2.3, 5.1, 5.3, Covered.
5.4.1
3.2, 3rd paragraph (b), 1st 5.5.1, 5.5.2 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (b), 2nd 4.1, 5.6, 7.1, 8.2.4, Covered provided that the methods and acceptance
indent 8.3, 8.4, 8.5.2, 8.5.3 criteria chosen by the manufacturer ensure that the
requirements of the Directive are fulfilled.
3.2, 3rd paragraph (b), 3rd 1, 4.1, 4.2, 7.4, 8.5.1 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (c), 1st 4.2, 6.4, 7.1, 7.4, 7.5 Covered provided that the quality management system
indent documentation includes relevant documents and records
in regards to sterilization and purchasing.
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
90/385/EEC, Annex 5 European
Standard
3.2, 3rd paragraph (c), 2nd 4.2, 7.5.3 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (d) 7.1, 7.4.3, 7.6, 8.2.6 Covered provided that the frequency at which tests are
carried out is documented in the quality management
system documentation.
WARNING 1 — Presumption of conformity stays valid only as long as a reference to this European
Standard is maintained in the list published in the Official Journal of the European Union. Users of this
standard should consult frequently the latest list published in the Official Journal of the European
Union.
WARNING 2 — Other Union legislation may be applicable to the products falling within the scope of this
standard.
Annex ZB
(informative)
Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 93/42/EEC (as amended)
ZB.0 General
This European Standard has been prepared under a Commission's standardization request M/023 to
provide one voluntary means of conforming to requirements of Council Directive 93/42/EEC of 14 June
1993 concerning medical devices [OJ L 169].
Once this European Standard is cited in the Official Journal of the European Union under Directive
93/42/EEC (as amended) and has been implemented as a national standard in at least one Member
State, compliance with the normative clauses of this European Standard given in Tables ZB.1, ZB.2 and
ZB.3 confer, within the limits of the scope of this European Standard, a presumption of conformity with
the requirements on a manufacturer’s quality system as given in Annexes II, V and VI of that Directive
and associated EFTA regulations. This Annex ZB explains to which requirements, under which
conditions and to what extent presumption of conformity can be claimed.
this standard describes a quality system that is connected in part or in whole to the conformity
assessment requirements of 93/42/EEC (as amended), it is not meaningful to link individual clauses of
the standard to specific Essential Requirements. Compliance with all the normative clauses in EN
ISO 13485 will ensure that a process is in place to address quality system aspects related to medical
devices, which are included in the conformity assessment annexes of the Directive. However, because
this is an adoption of an international standard, intended to be applicable in jurisdictions all over the
world, it is not the primary goal of the standard to cover exactly the European quality system
requirements. Therefore, for all of the quality system requirements, conformity is not entirely achieved
by complying only with the requirements specified in this standard. Manufacturers and conformity
assessment bodies will need to feed the quality system requirements in the applicable Annex of the
Directive into the processes provided by the standard. Explanation on the correspondence of the
standard and the requirements of the Directive is included in Tables ZB.1, ZB.2 and ZB.3.
The Conformity Assessment Annexes II, V and VI of the Directive include description of the regulatory
process and activities undertaken by the Notified Body, which both are outside of the scope of this
European Standard and therefore not covered by this European Standard. Furthermore, the
requirements of the Directive refer to an application to a Notified Body, not to the requirement for a
quality system as such. Accordingly, coverage of legal requirements can only be presumed to the extent
listed in Tables ZB.1, ZB.2 and ZB.3 in an application to a Notified Body:
— contains the necessary quality system documentation;
— has been reviewed and approved by a Notified Body,
and the undertakings listed in the application are correctly executed by the manufacturer.
NOTE 1 Where a reference from a clause of this European Standard to the risk management process is made,
the risk management process needs to be in compliance with Directive 93/42/EEC, as amended by 2007/47/EC.
This means that risks have to be reduced ‘as far as possible’, ‘to a minimum’, ‘to the lowest possible level’,
‘minimized’ or ‘removed’, according to the wording of the corresponding essential requirement.
NOTE 2 The manufacturer’s policy for determining acceptable risk must be in compliance with essential
requirements 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11 and 12 of the Directive. See EN ISO 14971, Annex ZA for the interpretation of this
expression in the light of the EU Directive.
NOTE 3 This Annex ZB is based on normative references according to the table of references in the European
foreword, replacing the references in the core text.
NOTE 4 When a requirement does not appear in Table ZB.1, ZB.2 or ZB.3, it means that it is not addressed by
this European Standard.
NOTE 5 This annex uses the term “quality system” as used in the Directive whereas this European Standard
uses the term “quality management system” in accordance with ISO terminology.
ZB.1 Relationship with Annex II of Directive 93/42/EEC (as amended)
Compliance with this European Standard does not provide a presumption of conformity with all the
aspects of Annex II, as outlined in Table ZB.1. Therefore, a manufacturer or a Notified Body has to take
additional provisions to ensure conformity, and claim or certify conformance, with Annex II of this
Directive. The legal requirements must be examined, applied and verified one by one and the solutions
adopted must become part of the quality system in the meaning of the Directive.
Table ZB.1 — Correspondence between this European Standard and Annex II of Directive
93/42/EEC (as amended)
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex II European Standard
3.1, 1st sentence Not covered.
3.1, 2nd sentence, 1st Not covered.
indent
3.1, 2nd sentence, 2nd Not covered.
indent
3.1, 2nd sentence, 3rd Not covered.
indent
3.1, 2nd sentence, 4th 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3, 4.1.4, Covered. The documentation required in this European
indent 4.1.6, 4.2.1, 4.2.2, 4.2.3, Standard covers the quality system documentation meant
4.2.4, 4.2.5 in 3.2 of Annex II when the explicit legal requirements are
incorporated into the quality system documentation. See
also coverage of 3.2 below.
3.1, 2nd sentence, 5th 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
indent
3.1, 2nd sentence, 6th 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
indent
3.1, 2nd sentence, 7th Not covered. This European Standard includes
indent requirements on post market surveillance, and reporting
adverse events and field safety corrective actions to
3.1, 7th indent (i)
authorities but does not cover all the details required by
3.1, 7th indent (ii)
the Directive including timescales for reporting.
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex II European Standard
3.2, 1st paragraph, 1st Not covered. The application of this European Standard
sentence does not by itself ensure the fulfilment of all regulatory
requirements of the Directive. The legal requirements
must be examined, applied and verified one by one and
the solutions adopted become part of the quality system in
the meaning of the Directive.
3.2, 1st paragraph, 2nd 4.1, 4.2, 7.1 Covered.
sentence
3.2, 2nd paragraph 4.1, 4.2, 7 Covered provided quality management system
documentation makes possible a uniform interpretation of
the quality policies and procedures, such as quality
programs, quality plans, quality manuals and quality
records, and that the applicable documentation listed in
3.2 of Annex II is incorporated into the quality system
documentation.
3.2, 3rd paragraph (a) 4.2.3, 5.1, 5.3, 5.4.1 Covered.
3.2, 3rd paragraph (b) 4.2.2, 5.1 Covered.
3.2, 3rd paragraph (b), 1st 1, 4.2.2, 5.1, 5.5.1, 5.5.2 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (b), 2nd 4.1, 5.6, 7.1, 8.2.2, 8.3, Covered provided that the methods and acceptance
indent 8.4, 8.5.2, 8.5.3 criteria chosen by the manufacturer ensure that the
requirements of the Directive are fulfilled.
3.2, 3rd paragraph (b), 3rd 1, 4.1, 4.2, 7.4, 8.5.1 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (c) 7.1, 7.2, 7.3 Covered.
3.2, 3rd paragraph (c), 1st 4.2.3, 7.2, 7.3.3, 7.3.4, Covered provided that the documentation containing a
indent 7.3.10 general description of the medical device includes any
variants.
3.2, 3rd paragraph (c), 2nd 4.2, 7.3.3, 7.3.4, 7.3.6, Covered provided that the applicable quality management
indent 7.3.8 system documentation includes design specifications
identifying standards which will be applied and a
description of the solutions adopted to fulfil the essential
requirements which apply when harmonized standards
are not applied in full.
3.2, 3rd paragraph (c), 3rd 7.3.1, 7.3.6, 7.3.7, 7.3.8, Covered.
indent 7.3.9, 7.3.10
3.2, 3rd paragraph (c), 4th 7.3.2, 7.3.3, 7.3.5, 7.3.6 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (c), 5th 4.2.3 Covered provided that the quality management system
indent documentation includes a statement indicating whether
or not the medical device incorporates, as an integral part,
a substance or a human blood derivative and the data on
the tests conducted in this connection required to assess
the safety, quality and usefulness of that substance or
human blood derivative, taking account of the intended
purpose of the medical device.
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex II European Standard
3.2, 3rd paragraph (c), 6th 4.2.3 Covered provided that the quality management system
indent documentation includes a statement indicating whether
or not the device is manufactured utilizing tissues of
animal origin as referred to in Commission Directive
2003/32/EC.
3.2, 3rd paragraph (c), 7th Not covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (c), 8th 7.3.5, 7.3.8 Covered provided that the quality management system
indent records include the pre-clinical evaluation.
3.2, 3rd paragraph (c), 9th Not covered. 7.3.7 does not include the details of Annex X.
indent
3.2, 3rd paragraph (c), 10th 4.1, 4.2, 7 Covered provided that the quality management system
indent documentation includes the label and, where appropriate,
instructions for use.
3.2 (d) 4.2, 7.1, 7.5, 7.6, 8.1, Covered.
8.2.3, 8.2.4
3.2, 3rd paragraph (d), 1st 4.1.1, 6.4, 7.5 Covered.
indent, sterilization
3.2, 3rd paragraph (d), 1st 4.1.1, 7.4 Covered.
indent, purchasing
3.2, 3rd paragraph (d), 1st 4.2, 7.1 Covered provided that the quality management system
indent, documentation includes relevant documents and records
in regards to sterilization and purchasing.
3.2, 3rd paragraph (d), 2nd 4.2, 7.5.8, 7.5.9 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph (e) 4.2, 7.1, 7.4.3, 7.5.1, Covered provided that the documented frequency at
7.5.9.1,, 7.6, 8.2.4 which tests are carried out is detailed in the quality
management system documentation.
6.1 4.2.4, 4.2.5 Not covered. The specific time periods in Directive are not
specified.
ZB.2 Relationship with Annex V of Directive 93/42/EEC (as amended)
Compliance with this European Standard does not provide presumption of conformity with all the
aspects of Annex V, as outlined in Table ZB.2. Therefore, a manufacturer or a Notified Body has to take
additional provisions to ensure conformity, and claim or certify conformance, with Annex V of this
Directive. The legal requirements must be examined, applied and verified one by one and the solutions
adopted must become part of the quality system in the meaning of the Directive.
Table ZB.2 — Correspondence between this European Standard and Annex V of Directive
93/42/EEC
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex V European Standard
3.1 1st paragraph Not covered.
3.1 2nd paragraph 1st Not covered.
indent
3.1 2nd paragraph 2nd Not covered.
indent
3.1 2nd paragraph 3rd Not covered.
indent
3.1 2nd paragraph 4th 4.1, 4.2 Covered provided quality management system
indent documentation makes possible a uniform interpretation
of the quality policies and procedures, such as quality
programs, quality plans, quality manuals and quality
records, and that the applicable documentation listed in
3.2 of Annex V is incorporated into the quality system
documentation.
3.1 2nd paragraph 5th 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
indent
3.1 2nd paragraph 6th 4.1, 5.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
indent
3.1 2nd paragraph 7th 4.1, 4.2 Covered in part provided that quality management
indent system includes the technical documentation relating to
the applicable approved type(s) of medical device(s).
Reference to the EC type-examination certificate is not
covered.
3.1 2nd paragraph 8th Not covered. This European Standard includes
indent requirements on post-market surveillance, and reporting
adverse events and field safety corrective actions to
3.1 2nd paragraph 8th
authorities but does not cover all the details required by
indent (i)
the Directive including timescales for reporting.
3.1 2nd paragraph 8th
indent (ii)
3.2 1st paragraph Not covered
3.2 2nd paragraph 4.1, 4.2 Covered.
3.2 3rd paragraph (a) 4.2.1, 5.1, 5.3, 5.4.1 Covered.
3.2 3rd paragraph (b) 4.2.2 Covered.
3.2 3rd paragraph (b) 1st 5.1, 5.5.1, 5.5.2 Covered.
indent
3.2 3rd paragraph (b) 2nd 4.1, 5.6, 7.1, 8.2.2, 8.3, Covered provided that the methods and acceptance
indent 8.4, 8.5.2, 8.5.3 criteria chosen by the manufacturer ensure that the
requirements of the Directive are fulfilled.
3.2 3rd paragraph (b) 3rd 1, 4.1, 4.2, 7.4, 8.5.1 Covered.
indent
3.2 3rd paragraph (c) 1st 4.2, 6.4, 7.1, 7.4, 7.5 Covered provided that the quality management system
indent documentation includes relevant documents and records
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex V European Standard
in regards to sterilization and purchasing.
3.2 3rd paragraph (c) 2nd 4.2, 7.5.3 Covered.
indent
3.2 3rd paragraph (d) 7.1, 7.4.3, 7.6, 8.2.4 Covered provided that the documented frequency at
which tests are carried out is detailed in the quality
management system documentation.
ZB.3 Relationship with Annex VI of Directive 93/42/EEC (as amended)
Compliance with this European Standard does not provide presumption of conformity with all the
aspects of Annex VI, as outlined in Table ZB.3. Therefore, a manufacturer or a Notified Body has to take
additional provisions to ensure conformity, and claim or certify conformance, with Annex VI of this
Directive. The legal requirements must be examined, applied and verified one by one and the solutions
adopted must become part of the quality system in the meaning of the Directive.
Table ZB.3 — Correspondence between this European Standard and Annex VI of Directive
93/42/EEC (as amended)
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex VI European Standard
3.1, 1st paragraph Not covered.
3.1, 2nd paragraph, 1st Not covered.
indent
3.1, 2nd paragraph, 2nd Not covered.
indent
3.1, 2nd paragraph, 3rd Not covered.
indent
3.1, 2nd paragraph, 4th 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3, 4.1.4, Covered. The documentation required in this European
indent 4.1.6, 4.2.1, 4.2.2, 4.2.3, Standard covers the quality system documentation meant
4.2.4, 4.2.5 in 3.2 of Annex VI when the explicit legal requirements
are incorporated into the quality system documentation.
See also coverage of 3.2 below.
3.1, 2nd paragraph, 5th 4.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
indent
3.1, 2nd paragraph, 6th 4.1, 5.4, 5.5, 5.6 Covered.
indent
3.1, 2nd paragraph, 7th 4.1, 4.2 Covered in part provided that quality management
indent system includes the technical documentation relating to
the applicable approved type(s) of medical device(s).
Reference to the EC type-examination certificate is not
covered.
3.1, 2nd paragraph, 8th Not covered. This European Standard includes
indent requirements on post-market surveillance, and reporting
adverse events and field safety corrective actions to
3.1, 2nd paragraph, 8th
authorities but does not cover all the details required by
indent (i)
the Directive including timescales for reporting.
3.1, 2nd paragraph, 8th
indent (ii)
Paragraph of Directive Clause(s) of this Comments/Qualifying remarks
93/42/EEC, Annex VI European Standard
3.2, 1st sentence Not covered.
3.2, 2nd and 3rd 4.1, 4.2 Covered.
sentences
3.2, 2nd paragraph, 1st 4.2.1, 5.1, 5.3, 5.4.1 Covered.
indent
3.2, 2nd paragraph, 2nd 7.1, 7.4.3, 7.6, 8.2.4 Covered provided that the documented frequency at
indent which tests are carried out is detailed in the quality
management system documentation.
3.2, 2nd paragraph, 3rd 4.1, 5.6, 7.1, 8.2.2, 8.3, Covered provided that the methods and acceptance
indent 8.4, 8.5.2, 8.5.3 criteria chosen by the manufacturer ensure that the
requirements of the Directive are fulfilled.
3.2, 2nd paragraph, 4th 4.1, 4.2, 6.1 Covered.
indent
3.2, 2nd paragraph, 5th 1, 4.1, 4.2, 7.4, 8.5.1 Covered.
indent
3.2, 3rd paragraph Not covered.
WARNING 1 — Presumption of conformity stays valid only as long as a reference to this European
Standard is maintained in the list published in the Official Journal of the European Union. Users of this
standard should consult frequently the latest list published in the Official Journal of the European
Union.
WARNING 2 — Other Union legislation may be applicable to the products falling within the scope of this
standard.
Annex ZC
(informative)
Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 98/79/EC
ZC.0 General
This European standard has been prepared under a Commission’s standardisation request, M/252,
concerning the development of European standards relating to in vitro diagnostic medical devices, to
provide one voluntary means of conforming to requirements of Directive 98/79/EC of the European
Parliament and of the Council of 27 October 1998 on in vitro diagnostic medical devices [OJ L 331].
Once this European Standard is cited in the Official Journal of the European Union under Directive
98/79/EC and has been implemented as a national standard in at least one Member State, compliance
with the normative clauses of this European Standard given in Tables ZC.1, ZC.2 and ZC.3 confer, within
the limits of the scope of this European Standard, a presumption of conformity with the requirements
on a manufacturer’s quality system as given in Annexes III, IV and VII of that Directive and associated
EFTA regulations. This Annex ZC explains to which requirements, under which conditions and to what
extent presumption of conformity can be claimed.
this standard describes a quality system that is connected in part or in whole to the conformity
assessment requirements of 98/79/EC, it is not meaningful to link individual clauses of the standard to
specific Essential Requirements. Compliance with all the normative clauses in EN ISO 13485 will ensure
that a process is in place to address quality system aspects related to medical devices, which are
included in the conformity assessment annexes of the Directive. However, because this is an adoption of
an international standard, intended to be applicable in jurisdictions all over the world, it is not the
primary goal of the standard to cover exactly the European quality system requirements. Therefore, for
all of the quality system requirements, conformity is not entirely achieved by complying only with the
requirements specified in this standard. Manufacturers and conformity assessment bodies will need to
feed the quality system requirements in the applicable Annex of the Directive into the processes
provided by the standard. Explanation on the correspondence of the standard and the requirements of
the Directive is included in Tables ZC.1, ZC.2 and ZC.3.
The Conformity Assessment Annexes III, IV and VII of the Directive include description of the regulatory
process and activities undertaken by the Notified Body, which both are outside of the scope of this
European Standard and therefore not covered by this European Standard. Furthermore, the
requirements of the Directive refer to an application to a Notified Body, not to the requirement for a
quality system as such. Accordingly, coverage of legal requirements can only be presumed to the extent
listed in Tables ZC.1, ZC.2 and ZC.3 in an application to a Notified Body:
— contains the necessary quality system documentation;
— has been reviewed and approved by a Notified Body,
and the undertakings listed in the application are correctly executed by the manufacturer.
NOTE 1 Where a reference from a clause of this European Standard to the risk management process is made,
the risk management process needs to be in compliance with Directive 98/79/EC. This means that risks have to be
reduced ‘as far as possible’, ‘to a minimum’, ‘to the lowest possible level’, ‘minimized’ or ‘removed’, according to
the wording of the corresponding essential requirement.
NOTE 2 The manufacturer’s policy for determining acceptable risk must be in compliance with essential
requirements Part A: 1, 2 and 5; Part B: 1.2, 2, 3, 5, 6 and 7 of the Directive. See EN ISO 14971, Annex ZC for the
interpretation of this expression in the light of the EU Directive.
NOTE 3 This Annex ZC is based on normative references according to the table of references in the European
foreword, replacing the references in the core text.
NOTE 4 When a requirement does not appear in Table ZC.1, ZC.2 or ZC.3, it means that it is not addressed by
this European Standard.
NOTE 5 This annex uses the term “quality system” as used in the Directive whereas this European Standard
uses the term “quality management system” in accordance with ISO terminology.
ZC.1 Relationship with Annex III of Directive 98/79/EC
Compliance with this European Standard does not provide a presumption of conformity with all the
aspects of Annex III, as outlined in Table ZC.1. Therefore, a manufacturer or a Notified Body has to take
additional provisions to ensure conformity, and claim or certify conformance, with Annex III of this
Directive. The legal requirements must be examined, applied and verified one by one and the solutions
adopted must become part of the quality system in the meaning of the Directive.
Table ZC.1 — Correspondence between this European Standard and Annex III of Directive
98/79/EC
Paragraph of Directive Clause(s) of this European Comments/Qualifying remarks
98/79/EC, Annex III Standard
3, 1st sentence Not covered.
3, 1st indent 4.2.3, 7.2, 7.3.2, 7.3.3, 7.3.10 Covered provided that the documentation containing
a general description of the medical device includes
any variants.
3, 2nd indent 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3, 4.1.4, 4.1.6, Covered. The documentation required in this
4.2.1, 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4, 4.2.5 European Standard covers the quality system
documentation meant in 3.2 of Annex III when the
explicit legal requirements are incorporated into the
quality system documentation. See also coverage of 3
below.
3, 3rd indent 4.2, 7.1, 7.3, 7.5 Covered provided quality management system
documentation includes design information,
including the determination of the characteristics of
the basic materials, characteristics and limitation of
the performance of the medical devices, methods of
manufacture and, in the case of instruments, design
drawings, diagrams of components, sub-assemblies,
circuits and the like.
3, 4th indent Covered provided that, in the case of devices
containing tissues of human origin or substances
derived from such tissue, the quality management
system documentation information on the origin of
such material and on the conditions in which it was
collected,
3, 5th indent 4.1, 4.2 Covered provided that the quality management
system documentation includes the descriptions and
explanations necessary to understand the
Paragraph of Directive Clause(s) of this European Comments/Qualifying remarks
98/79/EC, Annex III Standard
characteristics of the medical device drawings and
diagrams and the operation of the
...
SLOVENSKI STANDARD
01-maj-2016
1DGRPHãþD
SIST EN ISO 13485:2012
SIST EN ISO 13485:2012/AC:2012
SIST-TP CEN ISO/TR 14969:2010
0HGLFLQVNLSULSRPRþNL6LVWHPLYRGHQMDNDNRYRVWL=DKWHYH]D]DNRQRGDMQH
QDPHQH,62
Medical devices - Quality management systems - Requirements for regulatory purposes
(ISO 13485:2016)
Medizinprodukte - Qualitätsmanagementsysteme - Anforderungen für regulatorische
Zwecke (ISO 13485:2016)
Dispositifs médicaux - Systèmes de management de la qualité - Exigences à des fins
réglementaires (ISO 13485:2016)
Ta slovenski standard je istoveten z: EN ISO 13485:2016
ICS:
03.100.70 Sistemi vodenja Management systems
11.020.01 Vodenje kakovosti in Quality and environmental
ravnanje z okoljem v management in health care
zdravstvu
2003-01.Slovenski inštitut za standardizacijo. Razmnoževanje celote ali delov tega standarda ni dovoljeno.
EUROPÄISCHE NORM
EN ISO 13485
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE März 2016
ICS 03.120.10; 11.040.01
Ersatz für EN ISO 13485:2012
Deutsche Fassung
Medizinprodukte - Qualitätsmanagementsysteme -
Anforderungen für regulatorische Zwecke (ISO
13485:2016)
Medical devices - Quality management systems - Dispositifs médicaux - Systèmes de management de la
Requirements for regulatory purposes (ISO qualité - Exigences à des fins réglementaires (ISO
13485:2016) 13485:2016)
Diese Europäische Norm wurde vom CEN am 30. Januar 2016 angenommen.
Die CEN und CENELEC-Mitglieder sind gehalten, die CEN/CENELEC-Geschäftsordnung zu erfüllen, in der die Bedingungen
festgelegt sind, unter denen dieser Europäischen Norm ohne jede Änderung der Status einer nationalen Norm zu geben ist. Auf
dem letzten Stand befindliche Listen dieser nationalen Normen mit ihren bibliographischen Angaben sind beim Management-
Zentrum des CEN-CENELEC oder bei jedem CEN und CENELEC-Mitglied auf Anfrage erhältlich.
Diese Europäische Norm besteht in drei offiziellen Fassungen (Deutsch, Englisch, Französisch). Eine Fassung in einer anderen
Sprache, die von einem CEN und CENELEC-Mitglied in eigener Verantwortung durch Übersetzung in seine Landessprache
gemacht und dem Management-Zentrum mitgeteilt worden ist, hat den gleichen Status wie die offiziellen Fassungen.
CEN- und CENELEC-Mitglieder sind die nationalen Normungsinstitute und elektrotechnischen Komitees von Belgien, Bulgarien,
Dänemark, Deutschland, der ehemaligen jugoslawischen Republik Mazedonien, Estland, Finnland, Frankreich, Griechenland,
Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, den Niederlanden, Norwegen, Österreich, Polen, Portugal,
Rumänien, Schweden, der Schweiz, der Slowakei, Slowenien, Spanien, der Tschechischen Republik, der Türkei, Ungarn, dem
Vereinigten Königreich und Zypern.
CEN-CENELEC Management Centre:
Avenue Marnix 17, B-1000 Brussels
© 2016 CEN/CENELEC Alle Rechte der Verwertung, gleich in welcher Form und in Ref. Nr. EN ISO 13485:2016 D
welchem Verfahren, sind weltweit den nationalen Mitgliedern
von CEN und den Mitgliedern von CENELEC vorbehalten.
Inhalt
Seite
Europäisches Vorwort . 5
Vorwort . 7
Einleitung . 8
1 Anwendungsbereich . 11
2 Normative Verweisungen . 11
3 Begriffe . 11
4 Qualitätsmanagementsystem . 17
4.1 Allgemeine Anforderungen . 17
4.2 Dokumentationsanforderungen . 18
4.2.1 Allgemeines . 18
4.2.2 Qualitätsmanagement-Handbuch . 18
4.2.3 Medizinproduktakte . 19
4.2.4 Lenkung von Dokumenten . 19
4.2.5 Lenkung von Aufzeichnungen . 20
5 Verantwortung der Leitung . 20
5.1 Verpflichtung der Leitung . 20
5.2 Kundenorientierung . 20
5.3 Qualitätspolitik. 20
5.4 Planung . 21
5.4.1 Qualitätsziele . 21
5.4.2 Planung des Qualitätsmanagementsystems . 21
5.5 Verantwortung, Befugnis und Kommunikation . 21
5.5.1 Verantwortung und Befugnis . 21
5.5.2 Beauftragter der Leitung . 21
5.5.3 Interne Kommunikation . 22
5.6 Managementbewertung . 22
5.6.1 Allgemeines . 22
5.6.2 Eingaben für die Bewertung . 22
5.6.3 Ergebnisse der Bewertung . 22
6 Management von Ressourcen . 23
6.1 Bereitstellung von Ressourcen . 23
6.2 Personelle Ressourcen . 23
6.3 Infrastruktur . 23
6.4 Arbeitsumgebung und Lenkung der Kontamination . 24
6.4.1 Arbeitsumgebung . 24
6.4.2 Lenkung der Kontamination . 24
7 Produktrealisierung . 24
7.1 Planung der Produktrealisierung . 24
7.2 Kundenbezogene Prozesse . 25
7.2.1 Ermittlung der Anforderungen bezüglich des Produkts . 25
7.2.2 Bewertung der Anforderungen bezüglich des Produkts . 25
7.2.3 Kommunikation . 26
7.3 Entwicklung . 26
7.3.1 Allgemeines . 26
7.3.2 Entwicklungsplanung . 26
7.3.3 Entwicklungseingaben . 26
7.3.4 Entwicklungsergebnisse . 27
7.3.5 Entwicklungsbewertung . 27
7.3.6 Entwicklungsverifizierung . 28
7.3.7 Entwicklungsvalidierung . 28
7.3.8 Übertragung der Entwicklung . 28
7.3.9 Lenkung von Entwicklungsänderungen . 29
7.3.10 Entwicklungsakten . 29
7.4 Beschaffung . 29
7.4.1 Beschaffungsprozess . 29
7.4.2 Beschaffungsangaben . 30
7.4.3 Verifizierung von beschafften Produkten . 30
7.5 Produktion und Dienstleistungserbringung . 30
7.5.1 Lenkung der Produktion und der Dienstleistungserbringung . 30
7.5.2 Sauberkeit von Produkten . 31
7.5.3 Tätigkeiten bei der Installation . 31
7.5.4 Tätigkeiten zur Instandhaltung . 31
7.5.5 Besondere Anforderungen für sterile Medizinprodukte . 32
7.5.6 Validierung der Prozesse zur Produktion und zur Dienstleistungserbringung . 32
7.5.7 Besondere Anforderungen für die Validierung von Sterilisationsprozessen und
Sterilbarrieresystemen . 33
7.5.8 Identifizierung . 33
7.5.9 Rückverfolgbarkeit . 33
7.5.10 Eigentum des Kunden . 34
7.5.11 Produkterhaltung . 34
7.6 Lenkung von Überwachungs- und Messmitteln . 34
8 Messung, Analyse und Verbesserung . 35
8.1 Allgemeines . 35
8.2 Überwachung und Messung . 35
8.2.1 Rückmeldungen . 35
8.2.2 Reklamationsbearbeitung . 35
8.2.3 Berichterstattung an Regulierungsbehörden . 36
8.2.4 Internes Audit . 36
8.2.5 Überwachung und Messung von Prozessen . 37
8.2.6 Überwachung und Messung des Produkts . 37
8.3 Lenkung nichtkonformer Produkte. 37
8.3.1 Allgemeines . 37
8.3.2 Maßnahmen als Reaktion auf vor der Auslieferung festgestellte nichtkonforme Produkte . 37
8.3.3 Maßnahmen als Reaktion auf nach der Auslieferung festgestellte nichtkonforme
Produkte . 38
8.3.4 Nacharbeit . 38
8.4 Datenanalyse . 38
8.5 Verbesserung . 39
8.5.1 Allgemeines . 39
8.5.2 Korrekturmaßnahmen . 39
8.5.3 Vorbeugungsmaßnahmen . 39
Anhang A (informativ) Vergleich des Inhalts zwischen ISO 13485:2003 und ISO 13485:2016 . 40
Anhang B (informativ) Zusammenhang zwischen ISO 13485:2016 und ISO 9001:2015 . 47
Anhang ZA (informativ) Zusammenhang zwischen dieser Europäischen Norm und den
grundlegenden Anforderungen der EU-Richtlinie 90/385/EWG (geänderte Fassung) . 55
ZA.0 Allgemeines . 55
ZA.1 Zusammenhang mit Anhang 2 der Richtlinie 90/385/EWG (geänderte Fassung) . 56
ZA.2 Zusammenhang mit Anhang 5 der Richtlinie 90/385/EWG (geänderte Fassung) . 58
Anhang ZB (informativ) Zusammenhang zwischen dieser Europäischen Norm und den
grundlegenden Anforderungen der EU-Richtlinie 93/42/EWG (geänderte Fassung) . 61
ZB.0 Allgemeines . 61
ZB.1 Zusammenhang mit Anhang II der Richtlinie 93/42/EWG (geänderte Fassung) . 62
ZB.2 Zusammenhang mit Anhang V der Richtlinie 93/42/EWG (geänderte Fassung) . 65
ZB.3 Zusammenhang mit Anhang VI der Richtlinie 93/42/EWG (geänderte Fassung) . 66
Anhang ZC (informativ) Zusammenhang zwischen dieser Europäischen Norm und den
grundlegenden Anforderungen der EU-Richtlinie 98/79/EG . 69
ZC.0 Allgemeines . 69
ZC.1 Zusammenhang mit Anhang III der Richtlinie 98/79/EG . 70
ZC.2 Zusammenhang mit Anhang IV der Richtlinie 98/79/EG . 72
ZC.3 Zusammenhang mit Anhang VII der Richtlinie 98/79/EG . 75
Literaturhinweise . 78
Europäisches Vorwort
Dieses Dokument (EN ISO 13485:2016) wurde vom Technischen Komitee ISO/TC 210 „Quality management
and corresponding general aspects for medical devices“ in Zusammenarbeit mit dem Technischen Komitee
CEN/CLC/TC 3 „Qualitätsmanagement und entsprechende allgemeine Aspekte für Medizinprodukte“
erarbeitet, dessen Sekretariat vom NEN gehalten wird.
Diese Europäische Norm muss den Status einer nationalen Norm erhalten, entweder durch Veröffentlichung
eines identischen Textes oder durch Anerkennung bis September 2016, und etwaige entgegenstehende
nationale Normen müssen bis März 2019 zurückgezogen werden.
Es wird auf die Möglichkeit hingewiesen, dass einige Elemente dieses Dokuments Patentrechte berühren
können. CEN [und/oder CENELEC] sind nicht dafür verantwortlich, einige oder alle diesbezüglichen
Patentrechte zu identifizieren.
Dieses Dokument ersetzt EN ISO 13485:2012.
Dieses Dokument wurde unter einem Mandat erarbeitet, das die Europäische Kommission und die
Europäische Freihandelszone dem CEN erteilt haben, und unterstützt grundlegende Anforderungen der EU-
Richtlinien.
Zum Zusammenhang mit EU-Richtlinien siehe informativen Anhang ZA, ZB, und ZC, die Bestandteil dieses
Dokuments sind.
Entsprechend der CEN-CENELEC-Geschäftsordnung sind die nationalen Normungsinstitute der folgenden
Länder gehalten, diese Europäische Norm zu übernehmen: Belgien, Bulgarien, Dänemark, Deutschland, die
ehemalige jugoslawische Republik Mazedonien, Estland, Finnland, Frankreich, Griechenland, Irland, Island,
Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Niederlande, Norwegen, Österreich, Polen, Portugal,
Rumänien, Schweden, Schweiz, Slowakei, Slowenien, Spanien, Tschechische Republik, Türkei, Ungarn,
Vereinigtes Königreich und Zypern.
Die folgenden zitierten Dokumente sind für die Anwendung dieses Dokuments erforderlich. Bei undatierten
Verweisungen gilt die letzte Ausgabe des in Bezug genommenen Dokuments (einschließlich aller
Änderungen). Bei datierten Verweisungen gilt nur die in Bezug genommene Ausgabe. Jedoch sollte der
Anwender für die weitere Verwendung dieser Norm im Sinne von Anhang ZA, Anhang ZB und Anhang ZC
stets überprüfen, dass jedes zitierte Dokument nicht ersetzt worden ist, und dass dessen relevanter Inhalt
immer noch als der allgemein anerkannte Stand der Technik erachtet werden kann.
Wenn im Text der ISO-Norm auf eine IEC- oder ISO-Norm verwiesen wird, muss dies als normative
Verweisung auf die entsprechende EN-Norm verstanden werden, sofern vorhanden, und andernfalls auf die
datierte Ausgabe der ISO- oder IEC-Norm, wie unten aufgeführt.
ANMERKUNG Die Art und Weise, in der diese in Bezug genommenen Dokumente in den verbindlichen
Anforderungen zitiert sind, bestimmt das Ausmaß (als Ganzes oder teilweise), in dem sie gelten.
Tabelle — Beziehung zwischen normativen Verweisungen und datierten EN- und ISO-Normen
Normative Verweisungen wie in Entsprechende datierte Norm
Abschnitt 2 der ISO-Norm
aufgeführt
EN ISO
ISO 9000:2015 EN ISO 9000:2015 ISO 9000:2015
Anerkennungsnotiz
Der Text von ISO 13485:2016 wurde vom CEN als EN ISO 13485:2016 ohne irgendeine Abänderung
genehmigt.
Vorwort
ISO (die Internationale Organisation für Normung) ist eine weltweite Vereinigung von Nationalen
Normungsorganisationen (ISO-Mitgliedsorganisationen). Die Erstellung von Internationalen Normen wird
normalerweise von ISO Technischen Komitees durchgeführt. Jede Mitgliedsorganisation, die Interesse an
einem Thema hat, für welches ein Technisches Komitee gegründet wurde, hat das Recht, in diesem Komitee
vertreten zu sein. Internationale Organisationen, staatlich und nicht-staatlich, in Liaison mit ISO, nehmen
ebenfalls an der Arbeit teil. ISO arbeitet eng mit der Internationalen Elektrotechnischen Kommission (IEC)
bei allen elektrotechnischen Themen zusammen.
Die Verfahren, die bei der Entwicklung dieses Dokuments angewendet wurden und die für die weitere Pflege
vorgesehen sind, werden in den ISO/IEC-Direktiven, Teil 1 beschrieben. Im Besonderen sollten die für die
verschiedenen ISO-Dokumentenarten notwendigen Annahmekriterien beachtet werden. Dieses Dokument
wurde in Übereinstimmung mit den Gestaltungsregeln der ISO/IEC-Direktiven, Teil 2 erarbeitet (siehe
www.iso.org/directives).
Es wird auf die Möglichkeit hingewiesen, dass einige Elemente dieses Dokuments Patentrechte berühren
können. ISO ist nicht dafür verantwortlich, einige oder alle diesbezüglichen Patentrechte zu identifizieren.
Details zu allen während der Entwicklung des Dokuments identifizierten Patentrechten finden sich in der
Einleitung und/oder in der ISO-Liste der empfangenen Patenterklärungen (siehe www.iso.org/patents).
Jeder in diesem Dokument verwendete Handelsname wird als Information zum Nutzen der Anwender
angegeben und stellt keine Anerkennung dar.
Eine Erläuterung der Bedeutung ISO-spezifischer Benennungen und Ausdrücke, die sich auf
Konformitätsbewertung beziehen, sowie Informationen über die Beachtung der WTO-Grundsätze zu
technischen Handelshemmnissen (TBT, en: Technical Barriers to Trade) durch ISO enthält der folgende Link:
www.iso.org/iso/foreword.html.
Das für dieses Dokument verantwortliche Komitee ist ISO/TC 210, Quality management and corresponding
general aspects for medical devices.
Diese dritte Ausgabe von ISO 13485 ersetzt die zweite Ausgabe (ISO 13485:2003) und ISO/TR 14969:2004,
die technisch überarbeitet wurden. Sie beinhaltet das Technische Corrigendum ISO 13485:2003/Cor.1:2009.
Eine Zusammenfassung der Änderungen in dieser dritten Ausgabe gegenüber der Vorgängerausgabe gibt
Anhang A.
Einleitung
0.1 Allgemeines
Diese Internationale Norm legt Anforderungen an ein Qualitätsmanagementsystem fest, das durch eine
Organisation angewendet werden kann, die an einer oder mehreren Stufen des Lebenszyklus eines
Medizinprodukts beteiligt ist, einschließlich Entwicklung, Produktion, Lagerung und Vertrieb, Installation,
Instandhaltung und endgültige Außerbetriebnahme und Entsorgung von Medizinprodukten sowie
Entwicklung oder Bereitstellung von damit zusammenhängenden Tätigkeiten (z. B. technischer Support). Die
Anforderungen nach dieser Internationalen Norm können auch von Lieferanten oder anderen externen
Parteien angewendet werden, die Produkte (z. B. Rohstoffe, Bauteile, Baugruppen, Medizinprodukte,
Sterilisationsdienstleistungen, Kalibrierdienstleistungen, Vertriebsdienstleistungen,
Instandhaltungsdienstleistungen) für derartige Organisationen bereitstellen. Der Lieferant oder die externe
Partei kann die Anforderungen dieser Internationalen Norm entweder freiwillig erfüllen oder kann
vertraglich dazu aufgefordert werden.
In verschiedenen Zuständigkeitsbereichen gelten regulatorische Anforderungen an die Anwendung von
Qualitätsmanagementsystemen durch Organisationen mit unterschiedlichen Rollen in der Lieferkette für
Medizinprodukte. Aus diesem Grund erwartet diese Internationale Norm von der Organisation, dass
— sie ihre Rolle(n) unter anwendbaren regulatorischen Anforderungen identifiziert;
— sie die regulatorischen Anforderungen identifiziert, die für ihre Tätigkeiten unter diesen Rollen
gelten;
— sie diese anwendbaren regulatorischen Anforderungen in ihr Qualitätsmanagementsystem
einbindet.
Die Begriffsbestimmungen in den anwendbaren regulatorischen Anforderungen unterscheiden sich von
Land zu Land und von Region zu Region. Die Organisation muss verstehen, wie die Begriffsbestimmungen in
dieser Internationalen Norm angesichts regulatorischer Begriffsbestimmungen in den
Zuständigkeitsbereichen, in denen die Medizinprodukte verfügbar gemacht werden, zu interpretieren sind.
Diese Internationale Norm kann auch von internen und externen Parteien einschließlich
Zertifizierungsstellen verwendet werden, um die Fähigkeit der Organisation zur Erfüllung von
Kundenanforderungen und regulatorischen Anforderungen, die auf das Qualitätsmanagementsystem
anwendbar sind, sowie die Fähigkeit der Organisation zur Erfüllung der eigenen Anforderungen zu
bewerten. Es wird betont, dass die in dieser Internationalen Norm festgelegten Anforderungen an das
Qualitätsmanagementsystem zusätzlich zu den technischen Anforderungen an Produkte gelten, die
notwendig sind, um die Anforderungen des Kunden und die anwendbaren regulatorischen Anforderungen
an die Sicherheit und Leistung zu erfüllen.
Die Einführung eines Qualitätsmanagementsystems ist eine strategische Entscheidung einer Organisation.
Design und Implementierung des Qualitätsmanagementsystems einer Organisation werden beeinflusst
durch:
a) das Organisationsumfeld, Änderungen in diesem Umfeld und den Einfluss, den das Organisationsumfeld
auf die Konformität der Medizinprodukte hat;
b) die sich verändernden Erfordernisse der Organisation;
c) die besonderen Ziele der Organisation;
d) das von der Organisation bereitgestellte Produkt;
e) die von der Organisation angewendeten Prozesse;
f) die Größe und Struktur der Organisation;
g) die regulatorischen Anforderungen, die auf die Tätigkeiten der Organisation anwendbar sind.
Diese Internationale Norm unterstellt nicht, dass unterschiedliche Qualitätsmanagementsysteme einheitlich
strukturiert, einheitlich dokumentiert oder die Dokumentation entsprechend der Abschnittsstruktur dieser
Internationalen Norm ausgerichtet sein müssen.
Es gibt eine Vielzahl von Medizinprodukten, und einige der besonderen Anforderungen dieser
Internationalen Norm gelten nur für näher bezeichnete Gruppen von Medizinprodukten. Diese Gruppen
werden in Abschnitt 3 definiert.
0.2 Klarstellung der Konzepte
In dieser Internationalen Norm werden die folgenden Begriffe oder Formulierungen im nachstehend
beschriebenen Zusammenhang verwendet:
— Wenn eine Anforderung durch die Formulierung „soweit angemessen“ qualifiziert ist, ist sie als
angemessen anzusehen, außer wenn die Organisation eine andere Begründung liefern kann. Eine
Anforderung wird als angemessen angesehen, wenn sie erforderlich ist:
— damit das Produkt Anforderungen erfüllen kann;
— für die Übereinstimmung mit anwendbaren regulatorischen Anforderungen;
— damit die Organisation Korrekturmaßnahmen durchführen kann;
— damit die Organisation Risiken lenken kann.
— Wenn der Begriff „Risiko“ verwendet wird, entspricht seine Anwendung dem Anwendungsbereich
dieser Internationalen Norm und betrifft die Anforderungen an die Sicherheit oder Leistung von
Medizinprodukten oder die Erfüllung anwendbarer regulatorischer Anforderungen.
— Wenn es erforderlich ist, eine Anforderung zu „dokumentieren“, ist es ebenfalls erforderlich, sie zu
erstellen, zu implementieren und aufrechtzuerhalten.
— Wenn der Begriff „Produkt“ verwendet wird, kann er auch „Dienstleistung“ bedeuten. Produkt gilt
für Ergebnisse, die für einen Kunden vorgesehen sind oder von diesem gefordert werden oder für
alle aus einem Produktrealisierungsprozess stammenden vorgesehenen Ergebnisse.
— Wenn der Begriff „regulatorische Anforderungen“ verwendet wird, umfasst er Anforderungen, die
in für den Anwender dieser Internationalen Norm anwendbaren gesetzlichen Regelungen (z. B.
Statuten, Vorschriften. Verordnungen oder Richtlinien) enthalten sind. Die Anwendung des Begriffs
„regulatorische Anforderungen“ ist auf die Anforderungen an das Qualitätsmanagementsystem und
die Sicherheit oder Leistung des Medizinprodukts beschränkt.
In dieser Internationalen Norm werden folgende Verbformen verwendet:
— „muss“ kennzeichnet eine Anforderung;
— „sollte“ kennzeichnet einen Empfehlung;
— „darf“ kennzeichnet eine Erlaubnis;
— „kann“ kennzeichnet eine Möglichkeit oder Fähigkeit.
Als „ANMERKUNG“ gekennzeichnete Informationen dienen als Anleitung zum Verständnis oder der
Erläuterung der zugehörigen Anforderung.
0.3 Prozessorientierter Ansatz
Grundlage dieser Internationalen Norm ist ein prozessorientierter Ansatz für das Qualitätsmanagement-
system. Jegliche Tätigkeit, die eine Eingabe erhält und diese in ein Ergebnis umwandelt, kann als Prozess
angesehen werden. Oft bildet das Ergebnis des einen Prozesses die direkte Eingabe für den nächsten
Prozess.
Damit eine Organisation wirksam funktionieren kann, muss sie zahlreiche miteinander verknüpfte
Tätigkeiten identifizieren und verwalten. Die Anwendung eines Systems von Prozessen in einer
Organisation, gepaart mit dem Identifizieren und den Wechselwirkungen dieser Prozesse sowie deren
Management zur Erzeugung des gewünschten Ergebnisses, kann als „prozessorientierter Ansatz“ bezeichnet
werden.
Bei der Verwendung in einem Qualitätsmanagementsystem betont ein derartiger Ansatz die Bedeutung:
a) des Verstehens und der Erfüllung von Anforderungen;
b) Prozesse aus der Sicht der Wertschöpfung zu betrachten;
c) der Erzielung von Ergebnissen bezüglich Prozessleistung und -wirksamkeit;
d) der Verbesserung von Prozessen auf der Grundlage objektiver Messungen.
0.4 Beziehung zu ISO 9001
Auch wenn diese eine selbstständige Norm ist, ist ihre Grundlage ISO 9001:2008, welche durch
ISO 9001:2015 ersetzt wurde. Zur Unterstützung der Anwender stellt Anhang B den Zusammenhang
zwischen dieser Internationalen Norm und ISO 9001:2015 dar.
Der Zweck dieser Internationalen Norm ist die Ermöglichung der globalen Ausrichtung der angemessenen
regulatorischen Anforderungen für Qualitätsmanagementsysteme, die für Organisationen anwendbar sind,
die an einer oder mehreren Stufen des Lebenszyklus eines Medizinproduktes beteiligt sind. Diese
Internationale Norm enthält einige besondere Anforderungen für Organisationen, die am Lebenszyklus eines
Medizinproduktes beteiligt sind und schließt einige Anforderungen von ISO 9001 aus, die nicht als
regulatorische Anforderungen geeignet sind. Aufgrund dieser Ausschlüsse können Organisationen, deren
Qualitätsmanagementsysteme dieser Internationalen Norm entsprechen, keine Konformität mit ISO 9001
beanspruchen, außer wenn ihr Qualitätsmanagementsystem alle Anforderungen nach ISO 9001 erfüllt.
0.5 Verträglichkeit mit anderen Managementsystemen
Diese Internationale Norm enthält keine Anforderungen, die für andere Managementsysteme, wie Umwelt-
management, Arbeitsschutzmanagement oder Finanzmanagement, spezifisch sind. Dennoch ermöglicht
diese Internationale Norm einer Organisation, ihr eigenes Qualitätsmanagementsystem mit in Beziehung
stehenden Managementsystemanforderungen in Einklang zu bringen oder mit diesen zusammenzuführen.
Es ist einer Organisation möglich, ihr vorhandenes Managementsystem oder ihre vorhandenen
Managementsysteme anzupassen, um ein Qualitätsmanagementsystem aufzubauen, das die Anforderungen
dieser Internationalen Norm erfüllt.
1 Anwendungsbereich
Diese Internationale Norm legt Anforderungen an ein Qualitätsmanagementsystem fest, wenn eine
Organisation gefordert ist, ihre Fähigkeit zur Bereitstellung von Medizinprodukten und zugehörigen
Dienstleistungen darzulegen, die ständig die Anforderungen der Kunden und anwendbaren gesetzlichen
Anforderungen erfüllen. Derartige Organisationen können an einer oder mehreren Stufen des Lebenszyklus
eines Medizinproduktes beteiligt sein, einschließlich Entwicklung, Produktion, Lagerung und Vertrieb,
Installation oder die Instandhaltung eines Medizinproduktes und Entwicklung oder Bereitstellung von damit
zusammenhängenden Tätigkeiten (z. B. technischer Support). Diese Internationale Norm kann auch von
Lieferanten oder externen Parteien angewendet werden, die Produkte, einschließlich mit dem
Qualitätsmanagementsystem verbundene Dienstleistungen, für derartige Organisationen bereitstellen.
Anforderungen dieser Internationalen Norm sind anwendbar für Organisationen, unabhängig von ihrer
Größe und unabhängig von ihrer Art, sofern nicht anders angegeben. Wo Anforderungen als geltend für
Medizinprodukte festgelegt sind, gelten die Anforderungen gleichermaßen für zugehörige Dienstleistungen,
die von der Organisation erbracht werden.
Die durch diese Internationale Norm geforderten Prozesse, die auf die Organisation anwendbar sind, aber
durch die Organisation nicht durchgeführt werden, liegen in der Verantwortlichkeit der Organisation und
werden im Qualitätsmanagementsystem der Organisation durch Überwachung, Aufrechterhaltung und
Lenkung der Prozesse berücksichtigt.
Wenn anwendbare regulatorische Anforderungen Ausschlüsse von Lenkungsmaßnahmen zu Entwicklung
zulassen, kann dies als Begründung für deren Ausschluss aus dem Qualitätsmanagementsystem verwendet
werden. Diese regulatorischen Anforderungen können alternative Ansätze vorsehen, die in dem
Qualitätsmanagementsystem zu berücksichtigen sind. Es liegt in der Verantwortung der Organisation
sicherzustellen, dass sich jeder Ausschluss von Lenkungsmaßnahmen der Entwicklung in den Ansprüchen
auf Konformität mit dieser Internationalen Norm widerspiegelt.
Wenn aufgrund der von der Organisation durchgeführten Tätigkeiten oder aufgrund der Art des
Medizinprodukts, auf die das Qualitätsmanagementsystem angewendet wird, eine oder mehrere
Anforderungen in den Abschnitten 6, 7 oder 8 dieser Internationalen Norm nicht anwendbar ist/sind,
braucht die Organisation eine solche Anforderung nicht in ihr Qualitätsmanagementsystem aufnehmen. Bei
jedem Abschnitt, der als nicht anwendbar ermittelt wurde, muss die Organisation die Begründung nach 4.2.2
aufzeichnen.
2 Normative Verweisungen
Die folgenden Dokumente, die in diesem Dokument teilweise oder als Ganzes zitiert werden, sind für die
Anwendung dieses Dokuments erforderlich. Bei datierten Verweisungen gilt nur die in Bezug genommene
Ausgabe. Bei undatierten Verweisungen gilt die letzte Ausgabe des in Bezug genommenen Dokuments
(einschließlich aller Änderungen).
1)
ISO 9000:2015 Quality management systems — Fundamentals and vocabulary
3 Begriffe
Für die Anwendung dieses Dokuments gelten die Begriffe nach ISO 9000 und die folgenden Begriffe.
1) Ersetzt ISO 9000:2005.
3.1
Maßnahmenempfehlung
Mitteilung der Organisation nach Auslieferung des Medizinprodukts mit zusätzlichen Informationen oder
Beratung über Maßnahmen, die ergriffen werden im Zusammenhang mit:
— dem Gebrauch eines Medizinprodukts,
— der Veränderung eines Medizinprodukts,
— der Rücksendung des Medizinprodukts an die Organisation, die es geliefert hat, oder
— der Zerstörung eines Medizinprodukts
Anmerkung 1 zum Begriff: Die Herausgabe einer Maßnahmenempfehlung kann erforderlich sein, um anwendbaren
regulatorischen Anforderungen zu entsprechen.
3.2
Bevollmächtigter
natürliche oder juristische Person in einem Land oder Zuständigkeitsbereich, die von dem Hersteller einen
schriftlichen Vertretungsauftrag erhalten hat, um in seinem Namen bei festgelegten Aufgaben in Bezug auf
dessen gesetzliche Verpflichtungen unter den geltenden Bestimmungen des Landes oder
Zuständigkeitsbereichs zu handeln
[QUELLE: GHTF/SG1/N055:2009, 5.2]
3.3
klinische Bewertung
Beurteilung und Auswertung von klinischen Daten, die ein Medizinprodukt betreffen, um die klinische
Sicherheit und Leistung des Medizinprodukts zu verifizieren, wenn es wie vom Hersteller vorgesehen
angewendet wird
[QUELLE: GHTF/SG5/N4:2010, Abschnitt 4]
3.4
Reklamation
schriftliche, elektronische oder mündliche Mitteilung über angebliche Unzulänglichkeiten hinsichtlich
Identität, Qualität, Haltbarkeit, Zuverlässigkeit, Gebrauchstauglichkeit, Sicherheit oder Leistung eines
Medizinprodukts, das aus dem Lenkungsbereich der Organisation entlassen wurde oder sich auf eine
Dienstleistung bezieht, die die Leistung derartiger Medizinprodukte beeinflusst
Anmerkung 1 zum Begriff: Diese Begriffsbestimmung von „Reklamation“ unterscheidet sich von der
Begriffsbestimmung in ISO 9000:2015.
3.5
Vertriebspartner
natürliche oder juristische Person in der Lieferkette, die in ihrem eigenen Namen die Verfügbarkeit eines
Medizinprodukts zu dem Endanwender vermittelt
Anmerkung 1 zum Begriff: Es kann mehr als ein Vertriebspartner an der Lieferkette beteiligt sein.
Anmerkung 2 zum Begriff: Personen in der Lieferkette, die im Auftrag des Herstellers, Importeurs oder Vertriebs-
partners an Tätigkeiten, wie z. B. Lagerung und Transport, beteiligt sind, sind keine Vertriebspartner im Sinne dieser
Begriffsbestimmung.
[QUELLE: GHTF/SG1/N055:2009, 5.3]
3.6
implantierbares Medizinprodukt
Medizinprodukt, das nur durch einen medizinischen oder chirurgischen Eingriff wieder entfernt werden
kann und dazu bestimmt ist:
— ganz oder teilweise in den menschlichen Körper oder in eine natürliche Körperöffnung
eingeführt zu werden, oder
— eine Epitheloberfläche oder die Oberfläche des Auges zu ersetzen, und
— nach dem Eingriff für mindestens dreißig Tage an dieser Stelle zu verbleiben
Anmerkung 1 zum Begriff: Diese Begriffsbestimmung implantierbarer Medizinprodukte umfasst aktive
implantierbare Medizinprodukte.
3.7
Importeur
erste natürliche oder juristische Person der Lieferkette, die ein Medizinprodukt, das in einem anderen Land
oder Zuständigkeitsbereich hergestellt worden ist, in einem anderen Land oder Zuständigkeitsbereich
verfügbar macht
[QUELLE: GHTF/SG1/N055:2009, 5.4]
3.8
Kennzeichnung
Kennzeichnung, Gebrauchsanweisung und alle anderen Informationen, die sich auf die Identifizierung,
technische Beschreibung, die Zweckbestimmung und den bestimmungsgemäßen Gebrauch des
Medizinprodukts beziehen; ausgenommen sind Versanddokumente
[QUELLE: GHTF/SG1/N70:2011, Abschnitt 4]
3.9
Lebenszyklus
alle Phasen im Leben eines Medizinprodukts von der ursprünglichen Konzeption bis zur endgültigen Außer-
betriebnahme und Entsorgung
[QUELLE: ISO 14971:2007, 2.7]
3.10
Hersteller
natürliche oder juristische Person, die für das Design und/oder die Herstellung eines Medizinprodukts
verantwortlich ist und die Absicht besitzt, das Medizinprodukt unter ihrem Namen für den Gebrauch
bereitzustellen, unabhängig davon, ob dieses Medizinprodukt von dieser Person selbst und/oder in deren
Auftrag von (einer) anderen Person(en) entwickelt oder hergestellt worden ist
Anmerkung 1 zum Begriff: Diese „natürliche oder juristische Person“ besitzt die oberste rechtliche Verantwortung bei
der Sicherstellung der Übereinstimmung mit allen anwendbaren regulatorischen Anforderungen an Medizinprodukte in
den Ländern oder Zuständigkeitsbereichen, in denen es verfügbar gemacht oder verkauft werden soll, sofern diese
Verantwortung nicht durch die Regulierungsbehörde (RA, en: Regulatory Authority) konkret auf eine andere Person
innerhalb dieses Zuständigkeitsbereichs übertragen worden ist.
Anmerkung 2 zum Begriff: Die Verantwortungen des Herstellers sind in anderen GHTF-Leitfäden beschrieben. Diese
Verantwortungen umfassen die Einhaltung von Anforderungen sowohl vor Inverkehrbringen des Produkts als auch
nach Inverkehrbringen des Produkts, wie z. B. Meldung von unerwünschten Ereignissen und Meldung von
Korrekturmaßnahmen.
Anmerkung 3 zum Begriff: „Design und/oder Herstellung“, wie in der obigen Begriffsbestimmung angegeben,
kann/können das Erstellen von Spezifikationen, die Fertigung, die Verarbeitung
...
SLOVENSKI SIST EN ISO 13485
STANDARD maj 2016
Medicinski pripomočki – Sistemi vodenja kakovosti – Zahteve za
zakonodajne namene (ISO 13485:2016)
Medical devices – Quality management systems – Requirements for regulatory
purposes (ISO 13485:2016)
Medizinprodukte – Qualitätsmanagementsysteme – Anforderungen für
regulatorische Zwecke (ISO 13485:2016)
Dispositifs médicaux – Systèmes de management de la qualité – Exigences à
des fins réglementaires (ISO 13485:2016)
Referenčna oznaka
ICS 03.100.70; 11.020.01 SIST EN ISO 13485:2016 (sl, en)
Nadaljevanje na straneh II in III ter od 1 do 129
© 2018-02: Slovenski inštitut za standardizacijo. Razmnoževanje ali kopiranje celote ali delov tega standarda ni dovoljeno.
SIST EN ISO 13485 : 2016
NACIONALNI UVOD
Standard SIST EN ISO 13485 (sl, en), Medicinski pripomočki – Sistemi vodenja kakovosti – Zahteve za
zakonodajne namene (ISO 13485:2016), 2016, ima status slovenskega standarda in je istoveten
evropskemu standardu EN ISO 13485 (en, de, fr), Medical devices – Quality management systems –
Requirements for regulatory purposes (ISO 13485:2016), 2016.
Ta standard nadomešča SIST EN ISO 13485:2012, SIST EN ISO 13485:2012/AC:2012 in SIST-TP
CEN ISO/TR 14969:2010.
NACIONALNI PREDGOVOR
Evropski standard EN ISO 13485:2016 je pripravil tehnični odbor Evropskega komiteja za
standardizacijo CEN/CLC/TC 3 Vodenje kakovosti in ustrezni splošni vidiki za medicinske pripomočke
(Quality management and corresponding general aspects for medical devices). Slovenski standard
besedila slovenskega prevoda v tem standardu je odločilen izvirni evropski standard v enem izmed treh
uradnih jezikov CEN. Slovensko izdajo standarda je pripravil tehnični odbor SIST/TC VAZ Varovanje
zdravja.
Odločitev za izdajo tega standarda je dne 3. februarja 2016 sprejel SIST/TC VAZ Varovanje zdravja.
ZVEZE S STANDARDI
S privzemom tega evropskega standarda veljajo za omenjeni namen referenčnih standardov vsi
standardi, navedeni v izvirniku, razen tistih, ki so že sprejeti v nacionalno standardizacijo:
SIST EN ISO 9000:2015 Sistemi vodenja kakovosti – Osnove in slovar
OSNOVA ZA IZDAJO STANDARDA
– privzem standarda EN ISO 13485:2016
PREDHODNA IZDAJA
– standard SIST EN ISO 13485:2012, SIST EN ISO 13485:2012/AC:2012 in SIST-TP CEN ISO/TR
14969:2010
II
SIST EN ISO 13485 : 2016
OPOMBE
– Povsod, kjer se v besedilu standarda uporablja izraz “evropski standard”, v SIST EN ISO
13485:2016 to pomeni “slovenski standard”.
– Uvod in nacionalni predgovor nista sestavni del standarda.
– Ta nacionalni dokument je istoveten EN ISO 13485:2016 in je objavljen z dovoljenjem
CEN-CENELEC
Upravni center
Avenue Marnix 17
B-1000 Bruselj
This national document is identical with EN ISO 13485:2016 and is published with the permission of
CEN-CENELEC
Management Centre
Avenue Marnix 17
B-1000 Brussels
III
EVROPSKI STANDARD EN ISO 13485
EUROPEAN STANDARD
EUROPÄISCHE NORM
marec 2016
NORME EUROPÉENNE
ICS 03.120.10; 11.040.01 Nadomešča EN ISO 13485:2012
Slovenska izdaja
Medicinski pripomočki – Sistemi vodenja kakovosti –
Zahteve za zakonodajne namene (ISO 13485:2016)
Medical devices – Quality Dispositifs médicaux – Systèmes Medizinprodukte –
management systems – de management de la qualité – Qualitätsmanagementsysteme –
Requirements for regulatory Exigences à des fins Anforderungen für regulatorische
purposes (ISO 13485:2016) réglementaires (ISO 13485:2016) Zwecke (ISO 13485:2016)
Ta evropski standard je CEN sprejel 30. januarja 2016.
Člani CEN in CENELEC morajo izpolnjevati notranje predpise CEN/CENELEC, s katerimi je
predpisano, da mora biti ta evropski standard brez kakršnih koli sprememb sprejet kot nacionalni
standard. Seznami najnovejših izdaj teh nacionalnih standardov in njihovi bibliografski podatki so na
voljo pri Upravnem centru CEN-CENELEC ali članih CEN in CENELEC.
Ta evropski standard obstaja v treh uradnih izdajah (angleški, francoski in nemški). Izdaje v drugih
jezikih, ki jih člani CEN in CENELEC na lastno odgovornost prevedejo in izdajo ter prijavijo pri
Upravnem centru CEN-CENELEC, veljajo kot uradne izdaje.
Člani CEN in CENELEC so nacionalni organi za standarde in nacionalni elektrotehniški odbori Avstrije,
Belgije, Bolgarije, Cipra, Češke republike, Danske, Estonije, Finske, Francije, Grčije, Hrvaške, Irske,
Islandije, Italije, Latvije, Litve, Luksemburga, Madžarske, Malte, Nekdanje jugoslovanske republike
Makedonije, Nemčije, Nizozemske, Norveške, Poljske, Portugalske, Romunije, Slovaške, Slovenije,
Španije, Švedske, Švice, Turčije in Združenega kraljestva.
CEN CENELEC
Evropski komite za standardizacijo Evropski komite za standardizacijo v elektrotehniki
European Committee for Standardization European Committee for Electrotechnical Standardization
Europäisches Komitee für Normung Europäisches Komitee für Elektrotechnische Normung
Comité Européen de Normalisation Comité Européen de Normalisation Electrotechnique
Upravni center CEN-CENELEC: Avenue Marnix 17, B-1000 Bruselj
© 2016 CEN/CENELEC Lastnice avtorskih pravic so vse države članice CEN/CENELEC Ref. št. EN ISO 13485:2016 E
EUROPEAN STANDARD EN ISO 13485
EUROPÄISCHE NORM
NORME EUROPÉENNE
March 2016
ICS 03.120.10; 11.040.01 Supersedes EN ISO 13485:2012
English version
Medical devices - Quality management systems -
Requirements for regulatory purposes (ISO 13485:2016)
Dispositifs médicaux - Systèmes de management de Medizinprodukte - Qualitätsmanagementsysteme -
la qualité - Exigences à des fins réglementaires Anforderungen für regulatorische Zwecke
(ISO 13485:2016) (ISO 13485:2016)
This European Standard was approved by CEN on 30 January 2016.
CEN and CENELEC members are bound to comply with the CEN/CENELEC Internal Regulations
which stipulate the conditions for giving this European Standard the status of a national standard
without any alteration. Up-to-date lists and bibliographical references concerning such national
standards may be obtained on application to the CEN-CENELEC Management Centre or to any CEN
and CENELEC member.
This European Standard exists in three official versions (English, French, German). A version in any
other language made by translation under the responsibility of a CEN and CENELEC member into its
own language and notified to the CEN-CENELEC Management Centre has the same status as the
official versions.
CEN and CENELEC members are the national standards bodies and national electrotechnical
committees of Austria, Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia,
Finland, Former Yugoslav Republic of Macedonia, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland,
Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania,
Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey and United Kingdom.
CEN CENELEC
European Committee for Standardization European Committee for Electrotechnical Standardization
Europäisches Komitee für Normung Europäisches Komitee für Elektrotechnische Normung
Comité Européen de Normalisation Comité Européen de Normalisation Electrotechnique
CEN-CENELEC Management Centre: Avenue Marnix 17, B-1000 Brussels
© 2016 CEN/CENELEC All rights of exploitation in any form and by any means Ref. No. EN ISO 13485:2016 E
reserved worldwide for CEN national Members and for
CENELEC Members.
SIST EN ISO 13485 : 2016
VSEBINA Stran
Predgovor k evropskemu standardu . 8
Dodatek ZA (informativni): Povezava med tem evropskim standardom in bistvenimi zahtevami Direktive
EU 90/385/EGS (z vsemi dopolnili) . 12
Dodatek ZB (informativni): Povezava med tem evropskim standardom in bistvenimi zahtevami Direktive
EU 93/42/EGS (z vsemi dopolnili) . 20
Dodatek ZC (informativni): Povezava med tem evropskim standardom in bistvenimi zahtevami Direktive
EU 98/79/ES . 32
Predgovor k mednarodnemu standardu . 46
Uvod . 48
1 Področje uporabe . 54
2 Zveze s standardi . 54
3 Izrazi in definicije . 54
4 Sistem vodenja kakovosti . 64
4.1 Splošne zahteve . 64
4.2 Zahteve glede dokumentacije . 66
4.2.1 Splošno . 66
4.2.2 Poslovnik kakovosti . 66
4.2.3 Dokumentacija medicinskega pripomočka . 66
4.2.4 Obvladovanje dokumentov . 68
4.2.5 Obvladovanje zapisov . 68
5 Odgovornost vodstva . 70
5.1 Zavezanost vodstva . 70
5.2 Osredotočenost na odjemalce . 70
5.3 Politika kakovosti . 70
5.4 Planiranje . 70
5.4.1 Cilji kakovosti . 70
5.4.2 Planiranje sistema vodenja kakovosti . 70
5.5 Odgovornosti, pooblastila in komuniciranje . 70
5.5.1 Odgovornosti in pooblastila . 70
5.5.2 Predstavnik vodstva . 72
5.5.3 Notranje komuniciranje . 72
5.6 Vodstveni pregled . 72
5.6.1 Splošno . 72
5.6.2 Vhodni podatki za pregled . 72
5.6.3 Rezultati pregleda . 72
6 Vodenje virov . 74
6.1 Preskrba virov . 74
6.2 Človeški viri . 74
6.3 Infrastruktura . 74
6.4 Delovno okolje in obvladovanje kontaminacije . 76
SIST EN ISO 13485 : 2016
Contents Page
European foreword . 9
Annex ZA (informative) Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 90/385/EEC (as amended) . 13
Annex ZB (informative) Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 93/42/EEC (as amended) . 21
Annex ZC (informative) Relationship between this European Standard and the Essential
Requirements of EU Directive 98/79/EC . 33
Foreword. 47
Introduction . 49
1 Scope. 55
2 Normative references . 55
3 Terms and definitions . 55
4 Quality management system . 65
4.1 General requirements . 65
4.2 Documentation requirements. . 67
4.2.1 General . 67
4.2.2 Quality manual . 67
4.2.3 Medical device file . 67
4.2.4 Control of documents . 69
4.2.5 Control of records . 69
5 Management responsibility . 71
5.1 Management commitment . 71
5.2 Customer focus . 71
5.3 Quality policy . 71
5.4 Planning . 71
5.4.1 Quality objectives . 71
5.4.2 Quality management system planning . 71
5.5 Responsibility, authority and communication . 71
5.5.1 Responsibility and authority . 71
5.5.2 Management representative . 73
5.5.3 Internal communication . 73
5.6 Management review . 73
5.6.1 General . 73
5.6.2 Review input . 73
5.6.3 Review output . 73
6 Resource management . 75
6.1 Provision of resources . 75
6.2 Human resources . 75
6.3 Infrastructure . 75
6.4 Work environment and contamination control . 77
SIST EN ISO 13485 : 2016
6.4.1 Delovno okolje . 76
6.4.2 Obvladovanje kontaminacije . 76
7 Realizacija proizvoda . 76
7.1 Planiranje realizacije proizvodov . 76
7.2 Procesi, povezani z odjemalci . 78
7.2.1 Določitev zahtev v zvezi s proizvodom . 78
7.2.2 Pregled zahtev v zvezi s proizvodom . 78
7.2.3 Komunikacija . 78
7.3 Snovanje in razvoj . 80
7.3.1 Splošno . 80
7.3.2 Planiranje snovanja in razvoja . 80
7.3.3 Vhodni podatki za snovanje in razvoj . 80
7.3.4 Rezultati snovanja in razvoja . 80
7.3.5 Pregled snovanja in razvoja . 82
7.3.6 Verifikacija snovanja in razvoja . 82
7.3.7 Validacija snovanja in razvoja . 82
7.3.8 Prenos snovanja in razvoja . 84
7.3.9 Obvladovanje sprememb snovanja in razvoja . 84
7.3.10 Dokumentacija snovanja in razvoja . 84
7.4 Nabava . 84
7.4.1 Proces nabave . 84
7.4.2 Informacije za nabavo . 86
7.4.3 Verifikacija nabavljenih proizvodov . 86
7.5 Proizvodnja in izvedba storitev . 86
7.5.1 Obvladovanje proizvodnje in izvedbe storitev . 86
7.5.2 Čistost proizvoda . 88
7.5.3 Nameščanje . 88
7.5.4 Servisiranje . 88
7.5.5 Posebne zahteve za sterilne medicinske pripomočke . 88
7.5.6 Validacija procesov za proizvodnjo in izvedbo storitev . 90
7.5.7 Posebne zahteve za validacijo procesov za sterilizacijo in sterilne barierne sisteme . 90
7.5.8 Identifikacija . 90
7.5.9 Sledljivost . 92
7.5.10 Lastnina odjemalcev . 92
7.5.11 Ohranitev proizvoda . 92
7.6 Obvladovanje nadzorne in merilne opreme . 92
8 Merjenja, analiza in izboljševanje . 94
8.1 Splošno . 94
8.2 Nadzorovanje in merjenje . 94
8.2.1 Povratne informacije . 94
8.2.2 Ravnanje s pritožbami . 96
SIST EN ISO 13485 : 2016
6.4.1 Work environment . 77
6.4.2 Contamination control . 77
7 Product realization . 77
7.1 Planning of product realization . 77
7.2 Customer-related processes . 79
7.2.1 Determination of requirements related to product . 79
7.2.2 Review of requirements related to product . 79
7.2.3 Communication . 79
7.3 Design and development . 81
7.3.1 General . 81
7.3.2 Design and development planning . 81
7.3.3 Design and development inputs . 81
7.3.4 Design and development outputs . 81
7.3.5 Design and development review . 83
7.3.6 Design and development verification . 83
7.3.7 Design and development validation . 83
7.3.8 Design and development transfer . 85
7.3.9 Control of design and development changes . 85
7.3.10 Design and development files . 85
7.4 Purchasing . 85
7.4.1 Purchasing process . 85
7.4.2 Purchasing information . 87
7.4.3 Verification of purchased product . 87
7.5 Production and service provision . 87
7.5.1 Control of production and service provision . 87
7.5.2 Cleanliness of product . 89
7.5.3 Installation activities . 89
7.5.4 Servicing activities . 89
7.5.5 Particular requirements for sterile medical devices . 89
7.5.6 Validation of processes for production and service provision . 91
7.5.7 Particular requirements for validation of processes for sterilization and sterile barrier systems . 91
7.5.8 Identification . 91
7.5.9 Traceability . 93
7.5.10 Customer property . 93
7.5.11 Preservation of product . 93
7.6 Control of monitoring and measuring equipment . 93
8 Measurement, analysis and improvement . 95
8.1 General . 95
8.2 Monitoring and measurement . 95
8.2.1 Feedback . 95
8.2.2 Complaint handling . 97
SIST EN ISO 13485 : 2016
8.2.3 Poročanje zakonodajnim organom . 96
8.2.4 Notranja presoja . 96
8.2.5 Nadzorovanje in merjenje procesov . 98
8.2.6 Nadzorovanje in merjenje proizvodov . 98
8.3 Obvladovanje neskladnih proizvodov . 98
8.3.1 Splošno . 98
8.3.2 Ukrepi kot odziv na neskladnost proizvoda, ugotovljeno pred dostavo . 98
8.3.3 Ukrepi kot odziv na neskladnost proizvoda, ugotovljeno po dostavi .100
8.3.4 Predelava .100
8.4 Analiza podatkov .100
8.5 Izboljševanje .102
8.5.1 Splošno .102
8.5.2 Korektivni ukrepi .102
8.5.3 Preventivni ukrepi .102
Dodatek A (informativni): Primerjava vsebine med standardoma ISO 13485:2003
in ISO 13485:2016 .104
Dodatek B (informativni): Primerjava med standardoma ISO 13485:2016 in ISO 9001:2015 .112
Literatura.128
SIST EN ISO 13485 : 2016
8.2.3 Reporting to regulatory authorities . 97
8.2.4 Internal audit . 97
8.2.5 Monitoring and measurement of processes . 99
8.2.6 Monitoring and measurement of product . 99
8.3 Control of nonconforming product . 99
8.3.1 General . 99
8.3.2 Actions in response to nonconforming product detected before delivery . 99
8.3.3 Actions in response to nonconforming product detected after delivery .101
8.3.4 Rework .101
8.4 Analysis of data .101
8.5 Improvement .103
8.5.1 General .103
8.5.2 Corrective action .103
8.5.3 Preventive action .103
Annex A (informative) Comparison of content between ISO 13485:2003 and ISO 13485:2016 .105
Annex B (informative) Correspondence between ISO 13485:2016 and ISO 9001:2015 .113
Bibliography .129
SIST EN ISO 13485 : 2016
Predgovor k evropskemu standardu
Ta dokument (EN ISO 13485:2016) je pripravil tehnični odbor ISO/TC 210 “Vodenje kakovosti in ustrezni
splošni vidiki za medicinske pripomočke” v sodelovanju s tehničnim odborom CEN/CLC/TC 3 “Vodenje
kakovosti in ustrezni splošni vidiki za medicinske pripomočke”, katerega sekretariat vodi NEN.
Ta evropski standard mora dobiti status nacionalnega standarda bodisi z objavo istovetnega besedila
ali z razglasitvijo najpozneje septembra 2016, nasprotujoče nacionalne standarde pa je treba razveljaviti
najpozneje marca 2019.
Opozoriti je treba na možnost, da so lahko nekateri elementi tega dokumenta predmet patentnih pravic.
CEN [in/ali CENELEC] ni odgovoren za ugotavljanje posameznih ali vseh patentnih pravic.
Ta dokument nadomešča EN ISO 13485:2012.
Ta dokument je bil pripravljen v okviru mandata, ki sta ga Evropska komisija in Evropsko združenje za
prosto trgovino dodelila CEN, ter podpira bistvene zahteve direktiv Evropske unije.
Za povezavo z direktivami Evropske unije glejte informativne dodatke ZA, ZB in ZC, ki so sestavni del
tega dokumenta.
V skladu z notranjimi predpisi CEN-CENELEC so dolžne ta evropski standard privzeti nacionalne
organizacije za standarde naslednjih držav: Avstrije, Belgije, Bolgarije, Cipra, Češke republike, Danske,
Estonije, Finske, Francije, Grčije, Hrvaške, Irske, Islandije, Italije, Latvije, Litve, Luksemburga,
Madžarske, Malte, Nekdanje jugoslovanske republike Makedonije, Nemčije, Nizozemske, Norveške,
Poljske, Portugalske, Romunije, Slovaške, Slovenije, Španije, Švedske, Švice, Turčije in Združenega
kraljestva.
Za uporabo tega dokumenta so nujni naslednji referenčni dokumenti. Pri nedatiranih dokumentih velja
zadnja najnovejša izdaja referenčnega dokumenta (vključno z vsemi dopolnili). Pri datiranih dokumentih
velja samo navedena izdaja. Pri vsaki uporabi tega standarda, kot je opredeljena v dodatkih ZA, ZB in
ZC, naj uporabnik vedno preveri, ali je bil referenčni dokument nadomeščen in ali njegova relevantna
vsebina še vedno odraža splošno priznane izsledke znanosti, tehnike in izkušenj.
Kadar je v besedilu standarda ISO naveden standard IEC ali ISO, se to šteje kot normativna referenca
na ustrezni standard EN, če je ta na voljo, drugače pa na datirano različico standarda ISO ali IEC, kot
je navedeno spodaj.
OPOMBA: Način, kako so ti referenčni dokumenti navedeni v normativnih zahtevah, določa obseg (v celoti ali deloma) njihove
uporabe.
SIST EN ISO 13485 : 2016
European foreword
This document (EN ISO 13485:2016) has been prepared by Technical Committee ISO/TC 210 “Quality
management and corresponding general aspects for medical devices” in collaboration with Technical
Committee CEN/CLC/TC 3 “Quality management and corresponding general aspects for medical
devices” the secretariat of which is held by NEN.
This European Standard shall be given the status of a national standard, either by publication of an
identical text or by endorsement, at the latest by September 2016, and conflicting national standards
shall be withdrawn at the latest by March 2019.
Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of
patent rights. CEN [and/or CENELEC] shall not be held responsible for identifying any or all such patent
rights.
This document supersedes EN ISO 13485:2012.
This document has been prepared under a mandate given to CEN by the European Commission and
the European Free Trade Association, and supports essential requirements of EU Directives.
For relationship with EU Directives, see informative Annex ZA, ZB and ZC, which are integral parts of
this document.
According to the CEN-CENELEC Internal Regulations, the national standards organizations of the
following countries are bound to implement this European Standard: Austria, Belgium, Bulgaria, Croatia,
Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Former Yugoslav Republic of Macedonia, France,
Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands,
Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey and the
United Kingdom.
The following referenced documents are indispensable for the application of this document. For undated
references, the latest edition of the referenced document (including any amendments) applies. For dated
references, only the edition cited applies. However, for any use of this standard within the meaning of
Annex ZA, ZB and ZC, the user should always check that any referenced document has not been
superseded and that its relevant contents can still be considered the generally acknowledged state-of-
art.
When an IEC or ISO standard is referred to in the ISO standard text, this shall be understood as a
normative reference to the corresponding EN standard, if available, and otherwise to the dated version
of the ISO or IEC standard, as listed below.
NOTE The way in which these referenced documents are cited in normative requirements determines the extent (in
whole or in part) to which they apply.
SIST EN ISO 13485 : 2016
Preglednica 1: Korelacija med zvezami s standardi in datiranimi standardi EN in ISO
Zveze s standardi, Enakovreden datiran standard
kot so navedene v točki 2
EN ISO
standarda ISO
ISO 9000:2015 EN ISO 9000:2015 ISO 9000:2015
Razglasitvena objava
Besedilo ISO 13485:2016 je CEN odobril kot EN ISO 13485:2016 brez kakršnihkoli sprememb.
SIST EN ISO 13485 : 2016
Table 1 — Correlation between normative references and dated EN and ISO standards
Normative references Equivalent dated standard
as listed in Clause 2 of the ISO
standard EN ISO
ISO 9000:2015 EN ISO 9000:2015 ISO 9000:2015
Endorsement notice
The text of ISO 13485:2016 has been approved by CEN as EN ISO 13485:2016 without any
modification.
SIST EN ISO 13485 : 2016
Dodatek ZA
(informativni)
Povezava med tem evropskim standardom in bistvenimi zahtevami Direktive
EU 90/385/EGS (z vsemi dopolnili)
ZA.0 Splošno
Ta evropski standard je bil pripravljen na podlagi mandata M/023, ki ga je Komisija podelila
organizacijam za standardizacijo kot prostovoljno sredstvo za zagotovitev skladnosti z zahtevami
Direktive Sveta z dne 20. junija 1990 o približevanju zakonodaje držav članic v zvezi z aktivnimi
medicinskimi pripomočki za vsaditev [UL L 189].
Ko je ta evropski standard objavljen v Uradnem listu Evropske unije v okviru Direktive 90/385/EGS (z
vsemi dopolnili) in je kot nacionalni standard privzet v vsaj eni državi članici, skladnost z normativnimi
točkami tega evropskega standarda, ki so navedene v preglednici ZA.1 ali preglednici ZA.2, v obsegu
področja uporabe tega evropskega standarda ustvarja domnevo o skladnosti z zahtevami sistema
kakovosti proizvajalca, kot je navedeno v prilogah 2 in 5 te Direktive in z njo povezanimi predpisi EFTA.
Ta dodatek ZA pojasnjuje, za katere zahteve, pod katerimi pogoji in v kakšnem obsegu je ustvarjena
domneva o skladnosti.
Standard EN ISO 13485:2016 podaja zahteve za sistem kakovosti, ki velja za medicinske pripomočke.
Ker ta standard opisuje sistem kakovosti, ki je deloma ali v celoti povezan z zahtevami glede ugotavljanja
skladnosti z Direktivo 90/385/EGS (z vsemi dopolnili), povezava posameznih točk standarda s
posebnimi bistvenimi zahtevami ni smiselna. Skladnost z vsemi normativnimi točkami standarda EN
ISO 13485 zagotavlja, da bo postopek obravnaval vidike sistema kakovosti za medicinske pripomočke,
ki so vključeni v prilogah za ugotavljanje skladnosti Direktive. Ker gre za sprejetje mednarodnega
standarda, ki je predviden za uporabo v jurisdikcijah po vsem svetu, ni njegov glavni cilj, da bi zajel prav
vse zahteve evropskega sistema kakovosti. Za vse zahteve sistema kakovosti skladnost ni v celoti
dosežena samo z izpolnjevanjem zahtev, podanih v tem standardu. Proizvajalci in organi za ugotavljanje
skladnos
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